ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت، مطمئن است که گوگل راهی برای کسب درآمد از فروش دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی مولد پیدا خواهد کرد. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت می گوید که شرکت او در حال حاضر این کار را کرده است.

هر دو شرکت در روز پنجشنبه فروش و سود سه ماهه بهتر از انتظار را گزارش کردند. و قیمت سهام هر دو پس از نتایج افزایش یافت، و آلفابت با برنامه‌های جدید خود برای بازخرید سهام بیشتر و انتشار اولین سود سهام خود، تقویت شد.

اما در کوتاه مدت، شانس مایکروسافت و گوگل، حداقل تا آنجا که به تلاش‌های مولد هوش مصنوعی مربوط می‌شود، در زیر کلاه و نظرات مدیران آنها متفاوت به نظر می‌رسد. اینکه سرمایه‌گذاران، کارگران و مشتریان بالقوه چگونه تلاش‌های دوئل رقبا را درک می‌کنند، می‌تواند تعیین کند که چه کسی از صدها میلیارد دلار هزینه‌ای که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به چنین نرم‌افزاری سرازیر شود، بیشتر می‌شود.

نادلا در تماسی با تحلیلگران مالی در روز پنجشنبه اشاره کرد که مایکروسافت در حال حاضر 1.8 میلیون مشتری برای GitHub Copilot، یک ابزار هوش مصنوعی مولد که به مهندسان کمک می کند تا کد نرم افزاری را بنویسند، دارد. این در مقایسه با 1.3 میلیون مشتری در سه ماهه قبل است.

در میان 500 شرکت Fortune، 60 درصد از Copilot برای Microsoft Office 365 استفاده می کنند، یک دستیار مجازی که از هوش مصنوعی مولد برای کمک به کارکنان در نوشتن ایمیل ها و اسناد کمک می کند، و 65 درصد از یک سرویس Microsoft Azure Cloud استفاده می کنند که به آنها امکان دسترسی به نرم افزار هوش مصنوعی مولد ChatGPT-maker OpenAI را می دهد. . نادلا گفت: «آژور به پورت تقریباً هر کسی که پروژه هوش مصنوعی انجام می دهد تبدیل شده است. 13 میلیارد دلاری که مایکروسافت در OpenAI سرمایه گذاری کرده است مطمئناً به جلب نظر این مشتریان کمک کرده است.

غوغای علاقه به خدمات هوش مصنوعی به افزایش هفت درصدی درآمد بزرگترین واحد مایکروسافت – خدمات ابری – نسبت به سال گذشته کمک کرد و فروش کلی مایکروسافت با 17 درصد افزایش به نزدیک به 62 میلیارد دلار رسید. نادلا افزود، این شرکت همچنین سهم بازار ابری را به دست آورده است. تعداد 100 میلیون دلار معاملات ابری بسته شده توسط مایکروسافت در سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد افزایش یافته و معاملات 10 میلیون دلاری دو برابر شده است.

Pichai از Alphabet نیز دستاوردهای مهمی داشت که باید درباره آنها ببالد. او در تماسی جداگانه به تحلیلگران گفت که بیش از 1 میلیون توسعه‌دهنده از ابزارهای هوش مصنوعی Google Cloud استفاده می‌کنند و 60 درصد از استارت‌آپ‌های مولد هوش مصنوعی تحت حمایت سرمایه‌گذاران، مشتریان Google Cloud هستند. هوش مصنوعی مولد همچنین کمپین های تبلیغاتی مشتریان تبلیغات گوگل را تقویت می کند.

اما پیچای نگفت که گوگل چه تعداد ثبت نام برای Gemini Advanced جذب کرده است، یک طرح اشتراک 20 دلاری در ماه که در فوریه اعلام شد و دسترسی به ربات چت هوش مصنوعی این شرکت را فراهم می کند.

در مورد کسب و کار اصلی جستجوی Google، Pichai ارقام درآمد مربوط به آزمایش‌ها را برای جمع‌آوری نتایج جستجو با استفاده از هوش مصنوعی مولد به اشتراک نمی‌گذارد. با ارائه پاسخ‌های مستقیم‌تر به جستجوگران، اگر مردم زمان کمتری را صرف انجام جستجوهای بیشتر و دقیق‌تر کنند، ممکن است Google فرصت‌های کمتری برای نمایش تبلیغات در شبکه جستجو داشته باشد. انواع تبلیغاتی که گوگل نشان می دهد نیز ممکن است تغییر کند.

در حالی که پیچای گفت آزمایش‌ها نشان می‌دهد کاربرانی که در معرض جستجوی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، جستجوهای بیشتری انجام می‌دهند، اما به طور بالقوه برای گوگل سود کمتری خواهند داشت، زیرا فناوری زیربنایی برای تامین انرژی جستجوگران پیشرفته‌تر از عملکرد سیستم‌های قدیمی آن گران‌تر است.

پیکاهی در هر دو جبهه ابراز نگرانی چندانی نکرد. او گفت: “ما بسیار بسیار مطمئن هستیم که می توانیم هزینه های نحوه خدمات رسانی به این درخواست ها را مدیریت کنیم.” من احساس راحتی و اطمینان دارم که می‌توانیم انتقال درآمدزایی را در اینجا نیز مدیریت کنیم.» با زمان بازی خواهد کرد.”

مجموع فروش آلفابت با 15 درصد افزایش به نزدیک به 81 میلیارد دلار رسید.

مایکروسافت در سه ماهه گذشته تقریباً به همان میزان – حدود 12 میلیارد دلار – در زیرساخت هایی مانند سرورها و مراکز داده سرمایه گذاری کرد. اما نتایج و نظرات پنجشنبه حاکی از آن است که مایکروسافت جلوتر از منحنی است.

در حال حاضر، سهامداران به هر دو شرکت سلطنت آزاد می دهند. تا پایان روز پنجشنبه، سهام مایکروسافت 35 درصد نسبت به سال گذشته و آلفابت 51 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافتند. هر دو در ارتفاعات تاریخی یا نزدیک به آن قرار دارند. اما اگر مشتریان به هجوم به Copilot ادامه دهند و چشم‌انداز جمینی و جستجوی گوگل واضح‌تر نشود، خطوط روند ممکن است به زودی از هم جدا شوند.