شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار نشستی را برای بررسی وضعیت هوش مصنوعی (AI) برگزار کرد. در این نشست آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان گفت که باید با تهدیدات هوش مصنوعی مقابله کنیم، زیرا این فناوری می تواند بسیار کشنده و مخرب باشد.

به گزارش رویترز، چین در نشست شورای امنیت اعلام کرد که هوش مصنوعی نباید از کنترل خارج شود. آمریکا نسبت به استفاده از این فناوری برای سانسور و سرکوب شهروندان هشدار داده است. بریتانیا که کنترل دوره ای شورا را در دست دارد، گفت هوش مصنوعی به طور اساسی همه جنبه های زندگی انسان را متحول می کند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیای کبیر وی در این نشست به قابلیت‌های هوش مصنوعی برای کمک به حل تغییرات اقلیمی و تقویت اقتصاد اشاره کرد، اما افزود: ایجاد قوانین بین‌المللی برای فناوری‌های متحول کننده ضروری است زیرا هوش مصنوعی مرز نمی‌شناسد. انتشار اطلاعات نادرست

پس از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحدجک کلارک، یکی از بنیانگذاران شرکت هوش مصنوعی Anthropic، و پروفسور Zeng Yi، مدیر مشترک مرکز تحقیقات چین و بریتانیا برای اخلاق و حکمرانی در هوش مصنوعی سخنرانی کردند.

دبیرکل سازمان ملل: هوش مصنوعی می تواند کشنده باشد

گوترش گفت: “کاربردهای نظامی و غیرنظامی هوش مصنوعی می تواند پیامدهای جدی برای صلح و امنیت جهانی داشته باشد.” وی افزود که این فناوری می تواند برای فعالیت های تروریستی، جنایتکارانه یا توسط دولت ها مورد سوء استفاده قرار گیرد. مرگبار باشد و بله روان جوامع آسیب جدی ایجاد کند. گوترش از ایده برخی سازمان‌ها برای ایجاد نهادی جدید مشابه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سازمان ملل برای تجمیع و کنترل فعالیت‌های بین‌المللی در رابطه با این فعالیت‌ها حمایت کرد.

سفیر چین وی در سازمان ملل متحد گفت که هوش مصنوعی یک شمشیر دولبه است و این کشور از نقش هماهنگ کننده این سازمان برای تدوین قوانین این فناوری حمایت می کند. سفیر روسیه اما وی این سوال را مطرح کرد که آیا شورای امنیت به عنوان نهادی که وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد باید به موضوع هوش مصنوعی رسیدگی کند یا خیر؟

از سوی دیگر، سفیر آمریکا سازمان ملل اعلام کرد که هیچ کشور عضوی نباید از هوش مصنوعی برای سانسور، محدود کردن، سرکوب یا کاهش قدرت مردم استفاده کند.