مصطفی سلیمان، مدیر عامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، می گوید که هوش مصنوعی سریع ترین موج نوآوری است که جهان تاکنون با آن مواجه شده است. او هوش مصنوعی را گونه‌ای متفاوت و جدید از گونه‌های دیجیتالی می‌نامد که «سریع‌ترین و ثابت‌ترین موج در جهان» را ایجاد کرده است.

به گزارش گیزمودو، مصطفی سلیمان معتقد است کارشناسانی که در زمینه توسعه هوش مصنوعی فعالیت می کنند باید مراقب باشند که ابزارهای مبتنی بر این حوزه برای عموم قابل درک باشد. سلیمان، مدیر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت طی سخنرانی در TED 2024 گفت که هوش مصنوعی موفق شده است موج جدیدی را در جهان راه اندازی کند.

هوش مصنوعی سریع ترین و ثابت ترین موج تاریخ را ایجاد کرده است

مصطفی سلیمان می گوید صنایع باید از پتانسیل آینده هوش مصنوعی به درستی استفاده کنند. موجی شروع شده و صنایع هنوز آمادگی مقابله با این موج را ندارند. این موج جدید باید در خدمت بشریت باشد. در حالی که کارشناسان هوش مصنوعی این فناوری را «ابزار» می‌نامند، سلیمان می‌گوید که تنها با گذاشتن نام ابزار برای این فناوری، نمی‌توان درکی از قابلیت‌های آن داشت. در واقع او معتقد است که این عبارت به خوبی توانایی های هوش مصنوعی را نشان نمی دهد.

سلیمان گفت: برای مهار این موج، قرار دادن عامل انسانی در مرکز آن و کاهش پیامدهای ناخواسته و اجتناب ناپذیری که ممکن است به وجود بیاید، باید از هم اکنون فکر کنیم و آنها را به عنوان نوع جدیدی از گونه های دیجیتال ببینیم.

او همچنین می‌گوید که آینده‌ای را می‌بیند که در آن «همه چیز»، از مردم گرفته تا کسب‌وکارها و حتی دولت، توسط یک شخصیت تعاملی یا «هوش مصنوعی شخصی» که «بی‌نهایت آگاه» و «دقیق و قابل اعتماد» است، به هم مرتبط خواهند شد.

سلیمان می‌گوید: «اگر هوش مصنوعی حتی کسری از پتانسیل خود را در حل مشکلات انسانی، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا آموزش و تغییرات آب‌وهوایی، محقق کند، دهه آینده پربارترین دهه در تاریخ بشر خواهد بود.

وقتی از سلیمان پرسیدند چه چیزی او را بیدار نگه داشته است؟ او پاسخ داد که خطر افتادن صنعت هوش مصنوعی در دام بدبینی او را گیج می کند. این در حالی است که او معتقد است باید شجاعانه با سناریوهای تاریک احتمالی روبرو شد و از هوش مصنوعی بهره برد.