اخیراً، دو عضو سابق هیئت مدیره OpenAI گفتند که همچنان بر تصمیمی که به برکناری مدیر عامل شرکت، سم آلتمن منجر شد، پایبند هستند. حالا هلن تونر که گفته می شود یکی از افراد اصلی اخراج سم آلتمن در سال گذشته بوده است، در مورد این تصمیم توضیح بیشتری داده است. به گفته وی، هیئت مدیره حتی از راه اندازی CharGPT در سال 2022 اطلاعی نداشت و او در توییتر با این خبر مواجه شد.

با توجه به The Verge، هلن تونر می گوید که هیئت مدیره شرکت تا زمانی که ChatGPT در نوامبر 2022 معرفی نشده بود، از راه اندازی آن اطلاعی نداشت. تونر در پادکست The Ted AI Show گفت:

زمانی که ChatGPT در نوامبر 2022 راه اندازی شد، هیئت مدیره از قبل مطلع نشده بود. “ما در مورد ChatGPT در توییتر فهمیدیم.”

دلایل هیئت مدیره سابق OpenAI برای اخراج سم آلتمن

هلن تونر می گوید یکی از دلایلی که هیئت مدیره به سام آلتمن اعتماد نکرد این بود که او به هیئت مدیره فاش نکرد که مالک صندوق استارت آپ OpenAI است. علاوه بر این، تونر می‌گوید که او شخصاً پس از انتشار مقاله تحقیقاتی خود توسط مدیر عامل مورد هدف قرار گرفت که آلتمن را عصبانی کرد. او می گوید: “سام شروع به دروغ گفتن به دیگر اعضای هیئت مدیره کرد تا من را از هیئت مدیره خارج کنند.”

هلن تونر، عضو سابق هیئت مدیره OpenAI و سم آلتمن

به گفته هلن تونر، ظاهراً سم آلتمن به هیئت مدیره در مورد فرآیندهای ایمنی هوش مصنوعی اطلاعات غلط داده است و اساساً برای هیئت مدیره غیرممکن بود که بداند این فرآیندها چقدر خوب کار می کنند یا چه چیزی ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

برت تیلور، رئیس فعلی هیئت مدیره OpenAI نیز به این تماس ها پاسخ داد: “ما از اینکه خانم تونر به بازبینی مجدد این مسائل ادامه می دهد ناامید هستیم.” وی افزود که تصمیم هیئت مدیره قبلی برای اخراج آلتمن بر اساس نگرانی در مورد ایمنی هوش مصنوعی، سرعت توسعه، امور مالی OpenAI یا اظهارات وی به سرمایه گذاران، مشتریان یا شرکای تجاری بر اساس تحقیقات انجام نشده است.

در یک تحقیق مستقل، شرکت حقوقی WilmerHale دریافت که تصمیم تونر برای اخراج آلتمن، همراه با بقیه اعضای هیئت مدیره قبلی OpenAI، “نتیجه از هم گسیختگی در روابط و از دست دادن اعتماد بین هیئت مدیره قبلی و آقای آلتمن بود.” این شرکت حقوقی همچنین دریافت که هیئت مدیره قبلی OpenAI به طور ناگهانی آلتمن را بدون اینکه به او فرصتی برای رسیدگی به نگرانی‌هایش بدهد، اخراج کرد.