هوش مصنوعی ChatGPT و مدل زبانی GPT-4 توانستند در سال ۲۰۲۳ بسیار تحول‌آفرین باشند و مجله‌ی معتبر تایم به همین واسطه سم آلتمن را به‌عنوان «مدیرعامل سال» انتخاب کرد.

هوش مصنوعی GPT-4 که توسط شرکت OpenAI توسعه داده شده است، ازطریق سرویس اشتراکی ChatGPT Plus که ماهانه ۲۰ دلار قیمت دارد قابل دسترس است.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در اجلاس جهانی دولت‌ها که در دبی برگزار شد، حضور پیدا کرد و از توسعه‌ی نسل جدید هوش مصنوعی این شرکت با نام GPT-5 خبر داد. او می‌گوید که GPT-5 بسیار باهوش‌تر از نسل‌های پیشین خود خواهد بود. یکی از مدیران مایکروسافت پیش‌تر گفته بود که GPT-5 احتمالاً سنگ‌نوشته‌‌ای سه‌‌هزارساله را رمزگشایی می‌کند.

آلتمن در اجلاس جهانی دولت‌ها گفت: «چیزی که GPT-5 را هیجان‌انگیز می‌کند، این است که تنها یک قابلیت خاص این هوش مصنوعی پیشرفت نمی‌کند؛ بلکه در تمام کارکردها و قابلیت‌هایش بهتر، باهوش‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد.»

هنوز تاریخ دقیق رونمایی از GPT-5 مشخص نیست اما شایعات می‌گویند که نسخه‌ی بعدی ChatGPT یک مدل هوش مصنوعی چندوجهی با اسم رمز Gobi خواهد بود که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

نگرانی فعلی سم آلتمن این است که سوگیری‌های اجتماعی به‌صورت ناخواسته باعث انحراف سیستم‌های هوش مصنوعی از مسیر اصلی‌شان شوند.