تیم کوک مدیرعامل اپل از این تصور که شرکت متبوعش در نشست سه‌ماهه‌ی چهارم با سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی هوش مصنوعی دستاورد مهمی نداشته است، عقب‌نشینی کرد و به پیشرفت‌های اخیر شرکتش در فناوری اشاره کرد که بدون هوش مصنوعی امکان‌پذیر نبود.

کوک به‌طور خاص به ویژگی‌های جدید iOS 17 مثل Personal Voice و Live Voicemail اشاره کرد؛ زیرا در توسعه‌ی آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده شده است. کوک همچنین اشاره کرد اپل هوش مصنوعی مولد توسعه می‌دهد.

قابلیت‌های جدیدی که کوک به آن‌ها اشاره کرد، از طرف مصرف‌کنندگان به‌عنوان هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی‌شوند و مدیرعامل اپل نیز گفت ویژگی‌های مذکور را الزاماً هوش مصنوعی نمی‌داند. البته کوک اشاره کرد فناوری پشتوانه‌ی قابلیت‌های جدید، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است.

برای مثال Personal Voice برای ایجاد خودکار صدایی شبیه صدای کاربر طراحی شده است. قابلیت مذکور برای افرادی در نظر گرفته شده که توانایی صحبت‌کردن خود را به‌دلیل بیماری‌های مختلف ازجمله ALS از دست داده‌اند. برای استفاده از قابلیت مذکور ابتدا ۱۵ دقیقه را صرف خواندن پیام‌های متنی می‌کنید. در مرحله‌ی بعد فناوری یادگیری ماشینی صدا به‌طور محلی در آیپد، گوشی آیفون یا آی مک آن‌ها پردازش می‌شود تا صدایی شبیه صدای آن‌ها تولید کند.

Live Voicemail ویژگی جدیدی برای کاربران iOS 17 است که رونوشت زنده‌ی پست صوتی را درحالی‌که به‌طور زنده ضبط می‌شود نشان می‌دهد.

کوک به سرمایه‌گذاران گفت:

مدیرعامل اپل تأیید کرد شرکتش درحال توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی مولد است. او از اشتراک‌گذاری جزئیات خودداری کرد. کوک می‌گوید:

به‌نظر می‌رسد اپل در زمینه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی کاربردی برای مصرف‌کنندگان پیشرفت‌هایی دارد که طی ماه‌های اخیر به‌دلیل روی‌ کار آمدن ابزارهایی مثل ChatGPT، گوگل بارد و چت‌بات مایکروسافت بینگ مورد توجه قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش The Information گفته می‌شود این شرکت بودجه‌ی خود را برای ساخت هوش مصنوعی به میلیون‌ها دلار در روز افزایش می‌دهد و تیم‌های متعددی را که روی مدل‌های زبان بزرگ کار می‌کنند به کار می‌گیرد تا از این فناوری استفاده کند. شاید روزی کاربران بتوانند وظایف خود را که امروزه به‌طور دستی برنامه‌ریزی می‌کنند، با سیری انجام دهد. علاوه‌بر این سیری می‌تواند مهارت‌های هوش مصنوعی جدیدی کسب کند و به‌عنوان مثال چند عکس اخیری را که کاربران در آیفون خود گرفته‌اند برای دیگران ارسال کند.

بلومبرگ خاطرنشان کرد نسخه‌ی بعدی iOS از قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری مثل سیری پیشرفته، برنامه‌ی Messages بهبودیافته، پاسخ‌گویی به سؤالات و تکمیل خودکار جمله‌ها بهره خواهد برد. این شرکت همچنین قصد دارد از هوش مصنوعی در ابزار توسعه‌ی Xcode بهره ببرد.