اگر واقعا عصبانی هستید، لحظه ای وقت بگذارید و احساسات خود را روی یک کاغذ بنویسید و سپس آن قطعه را دور بیندازید. طبق یک مطالعه جدید، این ممکن است برای خلاص شدن از شر عصبانیت درونی شما کافی باشد.

محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن دو آزمایش را با 98 شرکت‌کننده انجام دادند و دریافتند که نوشتن احساسات عصبانیت روی کاغذ و سپس دور انداختن یا پاره کردن کاغذ باعث کاهش احساسات عصبانیت می‌شود. زمانی که داوطلبان کاغذ را دور نینداختند، این تغییر احساسی مشاهده نشد.

نوبویوکی کاواییاین دانشمند علوم شناختی می گوید: انتظار داشتیم این روش تا حدی خشم را سرکوب کند. با این حال، زمانی که خشم تقریباً به طور کامل ناپدید شد، غافلگیر شدیم. اما از مردم خواسته شد تا یک مقاله بنویسند و سپس بدون توجه به کیفیت واقعی مقالات، بازخوردهای انتقادی و توهین آمیز دریافت کردند.

پس از ارائه نظرات به داوطلبان، از آنها خواسته شد که افکار خود را در مورد احساساتی که تجربه می‌کنند و چگونگی ایجاد آن احساسات بنویسند. همه شرکت کنندگان حاضر افزایش خشم درونی خود را گزارش کردند.

در مرحله بعد از داوطلبان خواسته شد که بازخورد وارد شده را دوباره بخوانند. در این مرحله به برخی از شرکت کنندگان گفته شد که یادداشت های خود را در یک برگه خالی در کنار نقد ارسالی قرار دهند. در حالی که از داوطلبان دیگر خواسته شد تا با پاره کردن و یا خرد کردن ورق ها با کاغذ خردکن، آنها را دور بریزند.

دور انداختن یادداشت خشم مردم را به حالت اولیه بازگرداند

با استفاده از پرسشنامه‌های خودگزارشی که توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد، محققان توانستند نحوه کاهش خشم یا سایر احساسات داوطلبان را مشاهده کنند. عصبانیت افرادی که اسناد خود را در سطل زباله یا خردکن رها می کنند معمولاً به سطح اولیه باز می گردد. با این حال، در هر دو آزمایش، خشم درونی گروه یادداشت‌برداری بالاتر از سطح پایه باقی ماند.

در حالی که خشم می تواند در برخی سناریوها مفید باشد، مانند ایجاد انگیزه در افراد برای مبارزه با بی عدالتی اجتماعی، همچنین می تواند منجر به خشونت، سوء استفاده یا تصمیمات نسنجیده شود.

خوبی این روش جدید کنترل خشم این است که سریع و آسان اجرا می شود. کاوائی می‌گوید: «این تکنیک را می‌توان در لحظه با توجه به منبع خشم، مانند یادداشت برداری و سپس پخش آن هنگام عصبانیت در موقعیت کاری، استفاده کرد.»