آمریکا برای تضعیف صنعت نیمه‌رسانای چین، محدودیت‌های زیادی را بر این کشور تحمیل کرده است. چین نیز برای دورزدن این محدودیت‌ها، واردات ماشین‌‌آلات تراشه‌سازی را در سال گذشته میلادی افزایش داد. براساس داده‌های رسمی گمرک این کشور، چین در سال 2023 واردات ماشین‌آلات ساخت تراشه‌های کامپیوتری را با 14 درصد افزایش به تقریباً 40 میلیارد دلار رسانده است.

براساس گزارش بلومبرگ، چین در سال 2023 تقریباً 40 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات تراشه‌سازی داشته است. از بعد سال 2015، این بیشترین مقدار واردات چین در این زمینه بوده است. این افزایش به‌رغم کاهش 5.5 درصدی کل واردات در سال گذشته رخ داد که نشان‌دهنده اهمیتی است که دولت چین و صنعت تراشه این کشور برای خودکفایی قائل شده‌اند.

واردات 40 میلیارد دلاری چین در بخش تراشه‌سازی

شرکت‌های تراشه چینی به سرعت در کارخانه‌های نیمه‌رساناهای جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند توانایی‌های کشور خود را ارتقا دهند و کنترل‌های صادراتی را که توسط ایالات متحده و متحدانش تحمیل شده است دور بزنند. این محدودیت‌ها دسترسی شرکت‌های چینی به ابزارهای مورد نیاز برای ساخت قوی‌ترین تراشه‌ها را سخت‌تر می‌کنند. همچنین این اقدامات بازدارنده آمریکا، توسعه بخش فناوری پیشرفته چین را که به عنوان تهدیدی برای ایالات متحده تلقی می‌شود، کند می‌کند.

در ماه دسامبر (آذرماه 1402)، واردات تجهیزات لیتوگرافی از هلند تقریباً 1000 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافت و به 1.1 میلیارد دلار رسید؛ زیرا شرکت‌ها قبل از شروع محدودیت‌های هلند، برای خرید عجله داشتند. بخش عمده واردات سیستم‌های لیتوگرافی چین در اواخر سال 2023، از هلند و ژاپن بوده است.

پیش‌ازاین گزارش شد، قبل از اجرایی‌شدن این محدودیت‌ها، شرکت هلندی ASML به درخواست دولت ایالات متحده، ارسال برخی از ماشین‌های پیشرفته خود به چین را لغو کرده است. این اقدام هلند چند هفته قبل از اجرایی‌شدن ممنوعیت صادرات تجهیزات تراشه‌سازی پیشرفته صورت گرفت. فناوری‌های لیتوگرافی ASML نقش مهمی در تولید تراشه‌های محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های نظامی پیشرفته ایفا می‌کند.