یکی از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که دولت جو بایدن درباره‌ی برنامه‌هایش برای به‌روزرسانی قوانین محدودکننده‌ی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه در اوایل اکتبر به چین هشدار داده است. این تصمیم سیاسی با هدف تثبیت روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان اتخاذ شده است.

وزارت بازرگانی ایالات‌ متحده که بر کنترل صادرات این کشور نظارت می‌کند، در حال کار روی به‌روزرسانی محدودیت‌های صادراتی است که اولین‌بار سال گذشته ارائه شد. به‌گزارش رویترز، هدف این به‌روزرسانی محدودسازی دسترسی چین به ابزارهای ساخت تراشه مطابق قوانین جدید هلند و ژاپن اعلام شد و برخی مشکلات کنونی را در محدودیت‌های صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی رفع خواهد کرد.

مقام آمریکایی در بخشی از اظهاراتش گفت:

گفته می‌شود مقام‌های آمریکایی اطلاعات مربوط به به‌روزرسانی قوانین محدودکننده‌ی صادرات را در هفته‌های اخیر دراختیار همتایان چینی قرار داده‌اند؛ البته جزئیات گفت‌وگوهای انجام‌شده بین مقام‌های دو کشور ارائه نشده است.

ارائه‌ی اطلاعات به چین درباره‌ی قوانین محدودکننده‌ی صادرات تراشه، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت بایدن برای تثبیت روابط کشورش با پکن انجام شده است. این اقدام پس‌ از تصمیم ایالات‌ متحده برای سرنگونی بالون جاسوسی چینی انجام شد؛ اتفاقی که تنش میان دو کشور مذکور را در ماه فوریه به‌شدت افزایش داده بود.

همچنین، دولت بایدن تعدادی از مقام‌های بلندپایه ازجمله جینا ریموندو، وزیر بازرگانی خود را در ماه آگوسیت به چین فرستاد. علاوه‌بر‌این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ماه سپتامبر با وانگ پی، وزیر امور خارجه‌ی چین، گفت‌وگو کرد.

محدودیت‌های آمریکا علیه چین در اکتبر سال گذشته به‌منظور جلوگیری استفاده از فناوری‌های این کشور برای تقویت ارتش چین و توقف دسترسی چینی‌ها به تراشه‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و محدودسازی توانایی واردات ابزارهای پیچیده‌ی ساخت تراشه از ایالات‌ متحده اعمال شد.