اپل بامداد امروز در مراسم Scary Fast سه پردازنده‌ی سه نانومتری سری M3 را رونمایی کرد. این پردازنده‌ها به‌لطف لیتوگرافی پیشرفته، قدرت زیادی دارند و انرژی کمی مصرف می‌کنند و قطعا جایگاه پردازنده اینتل و پردازنده AMD و پردازنده‌ کوالکام را به خطر می‌اندازند.

اپل در کمال تعجب، پردازنده‌ی M3 را بیشتر با M1 مقایسه کرد و شاهد مقایسه‌ی خاصی با M2 نبودیم؛ این یعنی اگر همین‌حالا از مک‌های M2 استفاده می‌کنید، احتمالا با خرید مک‌های M3 شاهد پیشرفت چشمگیری نخواهید بود.

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی اپل، پردازنده‌های سری M3 بیشتر روی پیشرفت واحد گرافیک متمرکز هستند. این پردازنده‌ها به‌صورت سخت‌افزاری از Ray Tracing و Mesh Shading پشتیبانی می‌کنند تا مک بوک و سایر کامپیوترهای اپل بازی‌های ویدیویی را بهتر اجرا کنند. به‌لطف این دو فناوری، نورپردازی بازی‌ها بسیار واقع‌گرایانه‌تر می‌شود.

اپل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در M3 در پردازش‌های مربوط‌به اپلیکیشن‌های حرفه‌ای تا ۱٫۸ برابر سریع‌تر از M2 و ۲٫۵ برابر سریع‌تر از M1 است. M3 با مصرف نیمی از انرژی موردنیاز M1 می‌تواند عملکرد گرافیکی هم‌سطح با این پردازنده ارائه دهد.

پردازنده‌ی M3 اپل از سی‌پی‌یو هشت هسته‌ای (چهار هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف) و گرافیک ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کند. اپل می‌گوید این پردازنده ۳۵ درصد سریع‌تر از M1 است و توانایی پشتیبانی از ۲۴ گیگابایت رم را دارد.

پردازنده‌ی M3 Pro به سی‌پی‌یو ۱۲ هسته‌ای (۶ هسته‌ی پرقدرت و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف) و گرافیک ۱۸ هسته‌ای مجهز است. این سیستم-روی-چیپ در قوی‌ترین کانفیگ از ۳۶ گیگابایت رم استفاده می‌کند و عملکرد تک هسته‌ای ۳۰ درصد بهتر از M1 Pro دارد.

مهم‌ترین پردازنده‌ی جدید اپل، M3 Max است. این پردازنده از سی‌پی‌یو ۱۶ هسته‌ای (۱۲ هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف) و گرافیک ۴۰ هسته‌ای استفاده می‌کند و به ۱۲۸ گیگابایت رم مجهز است. اپل می‌گوید M3 Max تا ۸۰ درصد بهتر از M1 Max عمل می‌کند. این تراشه‌ی جدید به دو موتور ProRes مجهز است تا پردازش‌های مربوط‌به محتوای ویدیویی با سرعت بسیار بالا انجام بگیرند.

پردازنده‌های سری M3 اپل اولین تراشه‌های سه نانومتری صنعت کامپیوتر هستند (دو پردازنده‌ی M1 و M2 با لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده بودند). افزایش تراکم ترانزیستورها نه‌تنها قدرت را بالا می‌برد، بلکه مصرف انرژی پردازنده را پایین می‌آورد. بر اساس ادعای اپل، هسته‌های پرقدرت M3 تا ۱۵ درصد و هسته‌های کم‌مصرف این پردازنده تا ۳۰ درصد سریع‌تر از M2 هستند.

با در نظر گرفتن این‌که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از پردازنده‌ی سه نانومتری A17 Pro استفاده می‌کنند، حضور این لیتوگرافی در پردازنده‌های M3 چندان تعجب‌برانگیز نیست. با وجود این، رونمایی همزمان سه پردازنده‌ی سه نانومتری اقدامی قابل‌توجه است.

AMD امسال پردازنده‌های لپ تاپ سری Ryzen 7040 را با لیتوگرافی چهار نانومتری تولید کرد و اینتل می‌خواهد اواخر سال ۲۰۲۳ در پردازنده‌های میتیور لیک از لیتوگرافی Intel 4 استفاده کند (این لیتوگرافی قبلا «فناوری پردازشی هفت نانومتری اینتل» نام داشت).

تفاوت‌های بین معماری‌های مورداستفاده‌ی اپل، ای‌ام‌دی و اینتل (ازجمله فناوری‌هایی مثل پشته‌سازی سه‌بعدی) باعث می‌شود که مقایسه‌ی مستقیم پردازنده‌های جدید این سه شرکت کار ساده‌ای نباشد؛ با وجود این، اعداد به نفع اپل سنگینی می‌کنند.