گوگل برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ هم‌زمان با معرفی اندروید ۱۲ از زبان طراحی جدید خود یعنی Material You پرده برداشت. این زبان طراحی گوگل بر سادگی شکل‌ها و دسترسی سریع و آسان تمرکز ویژه‌ای دارد. از آن زمان، گوگل تغییرات عمده‌ای در طراحی سیستم‌های عامل‌ خود ایجاد نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد که این موضوع با انتشار اندروید ۱۵ دست‌خوش تغییر خواهد شد.

بنابر گزارش Android Authority، گوگل پنل کنترل صدا را در اندروید ۱۵ با امکانات جدید بازطراحی می‌کند؛ به طوری که کاربران بتوانند کنترل بهتر و بیشتری روی آن داشته باشند.

اندروید ۱۴

پنل تنظیم صدا زمانی ظاهر می‌شود که کاربر صدای گوشی خود را زیاد یا کم کند و سپس روی سه‌نقطه ضربه بزند. طراحی فعلی پنل صدا در نسخه‌ی خالص اندروید ۱۴ شامل پنج گزینه‌ی مختلف برای هر یک از بخش‌های صوتی سیستم است؛ نظیر صدای ویدیو، تماس، زنگ، اعلانات و هشدار.

یک اسلایدر نازک، هر یک از گزینه‌ها را کنترل می‌کند. در قسمت بالای پنل، نوشته‌ی Sound & Vibration وجود دارد و در پایین آن گزینه‌ی تنظیمات و دکمه‌ی Done برای ذخیره‌ی تمامی تغییرات دیده می‌شود. در نهایت، اگر فایلی درحال پخش باشد، میانبری برای باز کردن پنل ظاهر می‌شود.

اندروید ۱۵

طراحی جدید پنل صدا شامل اسلایدرهای کپسولی‌شکل با ضخامت بیشتر است تا فرآیند کنترل صدا به آسان‌ترین شکل انجام بگیرد. در انتهای هر اسلایدر نقطه‌ای برای نشان دادن حداکثر مقدار صدا قرار دارد. آیکون‌ها همچنان وجود دارند تا با لمس کردن آن‌ها بتوان خیلی سریع صدای مربوطه را قطع کرد.

علاوه‌بر این، پنل صدای اندروید ۱۵ قابلیت جمع‌شدن دارد. با فشار دادن دکمه‌ی کنار اسلایدر صدای فایل چندرسانه‌ای، پنل گسترده یا جمع می‌شود. هنگام پخش، پنل به‌طور پیش‌فرض در حالت جمع‌شده قرار دارد و اسلایدر مربوط‌به آن به‌صورت جداگانه باز می‌شود؛ درغیراین‌صورت، در حالت کاملاً گسترده نمایان می‌شود.

بخش Sound & Vibration در پنل جدید با میانبرِ فایلِ در حال پخش جایگزین شده است. گوگل این پنل بازطراحی‌شده را با چند انیمیشن جدید نمایان می‌کند و شایعاتی مبنی‌بر اضافه کردن گزینه‌های فعال کردن صدای سه‌بعدی و کنترل نویز شنیده می‌شود.