نکات مهم مقاله:

  • پزشکان شاهد افزایش تعداد افراد جوان‌تر از ۵۰ سال هستند که مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ تشخیص داده می‌شوند.
  • درد شکم و تغییر حرکات روده و وجود خون در مدفوع می‌تواند از نشانه‌های هشداردهنده‌ی سرطان روده بزرگ باشد.
  • پزشکان ممکن است علائمی مانند درد و خون‌ریزی مقعدی و تغییر حرکات روده را با هموروئید در ارتباط بدانند؛ اما در برخی افراد نشانگر سرطان روده بزرگ هستند.
  • اگر سرطان روده‌ی بزرگ زود تشخیص داده شود، گزینه‌های درمانی خوبی برای آن وجود دارد.

بسیاری از بیماران تجوس جایاکریشنان در دهه‌ی چهارم یا پنجم زندگی خود هستند. وقتی آن‌ها متوجه می‌شوند که به سرطان روده بزرگ مبتلا شده‌اند، شوکه می‌شوند. در برخی مواقع، سرطان که در روده‌ی بزرگ آغاز می‌شود، در بدن گسترش پیدا کرده و به کبد یا ریه‌ها رسیده است.

جایاکریشنان، پزشک کلینیک کلیولند در اوهایو می‌گوید اگرچه در دهه‌های اخیر تعداد موارد سرطان روده‌ی بزرگ در میان افراد جوان‌تر از ۵۰ سال در حال افزایش بوده، علائم افراد نسبتاً جوان و میان‌سال ممکن است نادیده گرفته شود. پزشکان معمولاً نگران ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در این گروه سنی نیستند و علائمی مانند درد و وجود خون در مدفوع و تغییر حرکات روده به مشکلات دیگری مانند هموروئید نسبت داده می‌شود.

کریستوفر لیو، انکولوژیست مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، نیز همین تجربه را دارد. لیو در نشست سالانه‌ی انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا خاطرنشان کرد که تا سال ۲۰۳۰ سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند علت اصلی مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در افراد ۲۰ تا ۴۹ ساله باشد.

به‌گزارش ساینس‌نیوز، در سال ۲۰۱۸، انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های خود را به‌منظور در‌نظر‌گرفتن تغییر شیوع بیماری به‌روزرسانی کرد. اکنون این سازمان توصیه می‌کند غربالگری به‌جای ۵۰ سالگی از ۴۵ سالگی آغاز شود.

یین کائو، اپیدمیولوژیست سرطان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن، می‌گوید که از افراد جوان‌تر مبتلا به سرطان کولورکتال زودرس ممکن است غفلت شود؛ زیرا سن حداقل ۵۰ درصد از موارد کمتر از ۴۵ سال است.

دانشمندان نمی‌دانند علت افزایش شیوع سرطان روده‌ی بزرگ در افراد جوان چیست؛ اما به‌دنبال پاسخ بوده‌اند. پژوهش‌های اخیر سرنخ‌هایی آشکار کرده است؛ اگرچه تصویر کلی همچنان مبهم است.

کائو و جایاکریشنان به‌دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند قبل از اینکه سرطان به قسمت‌های دیگر بدن برسد، آن را تشخیص دهند. تیم کائو اخیراً علائم هشداردهنده‌ی مرتبط با سرطان کولورکتال زودرس را شناسایی کرده است.

شیوع سرطان روده‌ی بزرگ زودرس معضلی جهانی است

کائو می‌گوید ازنظر تاریخی، در ایالات متحده سرطان کولورکتال بیماری افراد مسن بوده است؛ اما در سال ۲۰۱۷ دانشمندان متوجه شدند از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، اگرچه همچنان افراد مسن بیشتر موارد بیماری را تشکیل می‌دادند، نرخ آن در افراد جوان‌تر از ۵۰ سال ۲۲ درصد افزایش یافته بود. دانشمندان با بررسی داده‌های مربوط به دهه‌های اخیر منشأ افزایش شیوع سرطان را در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ ردیابی کردند. لیو می‌گوید: «به‌نظر نمی‌رسد این روند در حال معکوس‌شدن باشد.»