ایلان ماسک اخیرا به مارک زاکربرگ پیشنهاد مبارزه فیزیکی در قفس را داده است. اما اکنون با راه اندازی اپلیکیشن Instagram Trades، به نظر می رسد که این نبرد خیلی زودتر در بازار رسانه های اجتماعی رخ خواهد داد. اما چرا متا تصمیم گرفت در این زمان برنامه‌ای را راه‌اندازی کند که شانس کسب سهم بازار توییتر را داشته باشد؟ تا پایان مقاله با دیجیاتو همراه باشید.

مارک زاکربرگ مدت‌هاست که می‌خواهد وارد بازاری شود که تحت سلطه توییتر است. اما بالاخره این پنجشنبه اپلیکیشن Threads را راه اندازی می کند تا در زمانی که بازار بیش از هر زمان دیگری به دنبال جایگزین های توییتر است، وارد رقابت بسیار مهمی شود.

می گوییم بازار به دنبال جایگزینی برای توییتر است چرا که مالک این شبکه اجتماعی با تصمیمات عجیب خود در ماه های اخیر صدای بسیاری از کاربرانش را بلند کرده است. از زمانی که ایلان ماسک سال گذشته توییتر را خرید، تغییرات زیادی در این پلتفرم ایجاد کرده است.

استفاده از Blue Tick را به طور کامل تغییر داد و تمرکز خود را به کسب درآمد از فروش اشتراک های پریمیوم تغییر داد. اما آخرین تیر احتمالا در هفته گذشته بر پیکر این شبکه اجتماعی افتاده است; زمانی که ماسک اعلام کرد که غیرعضوها از دسترسی به توییت ها منع شده اند، از سوی دیگر، تنها تعداد محدودی توییت در روز به کاربران نشان داده می شود.

توییتر مدعی است که این تغییرات را برای جلوگیری از استخراج داده هایش انجام داده است. ایلان ماسک معتقد است که ربات ها از داده های این شرکت برای توسعه مدل های هوش مصنوعی استفاده می کنند. اما برخی کارشناسان معتقدند که این گفته تنها یک بهانه است و مشکل اصلی مربوط به عدم توانایی سرورهای این شرکت در پاسخگویی به نیاز کاربران است.

مشکلات توییتر در ماه های اخیر زیاد بوده است و در مقطعی بسیاری از خریداران تبلیغات تمایلی به همکاری با این شرکت نداشتند. حال این محدودیت در خواندن توییت ها مانع دیگری است که کاربران را از مشاهده تبلیغات باز می دارد. همه این مشکلات باعث شد متا بهترین فرصت برای ورود به این بازار باشد.

آیا مارک زاکربرگ بالاخره توییتر را با معاملات جایگزین می کند؟

مارک زاکربرگ مدت‌هاست که چشمش به توییتر بوده و حتی در سال 2008 در حال مذاکره برای خرید این پلتفرم بود. در سال‌های اخیر، متا عمدتاً بر روی توسعه محصولات مرتبط با دنیای Metaverse تمرکز کرده است، اما با شکست آن پروژه‌ها، اکنون مجبور به انجام این کار شده‌اند. سرمایه گذاری در زمینه های جدید

مدیران متا از سال گذشته، زمانی که ماسک خرید توییتر خود را تکمیل کرد، در مورد استفاده از این وضعیت صحبت کردند. نیویورک تایمز در دسامبر سال گذشته گزارش داد که یکی از کارمندان این شرکت در یادداشتی داخلی نوشت: توییتر در بحران است و متا باید بهبود یابد. بیایید بازار آنها را در اختیار بگیریم.”

هفته گذشته، متا معاملات داخلی کارمندان خود را فاش کرد. کریس کاکس، مدیر ارشد محصول این شرکت، در این جلسه اعلام کرد که از ژانویه روی این پلتفرم کار می کنند و با افراد مشهوری مانند اپرا وینفری صحبت کرده اند تا ببینند آیا آنها مایل به مهاجرت به یک شبکه اجتماعی جدید هستند یا خیر. نه

گزارش شده است که کاکس در این جلسه گفت: «ما شنیده‌ایم که تولیدکنندگان محتوا و افراد مشهور علاقه‌مند به حضور در پلتفرمی هستند که به طور معقول مدیریت شود. پلتفرمی که می توانند برای انتشار محتوای خود به آن اعتماد کنند و به آن تکیه کنند.»

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران توییتر پلتفرم هایی مانند Mastodon یا Bluesky را به عنوان جایگزینی برای این شبکه اجتماعی ارزیابی کرده اند. اما به نظر می رسد هیچ یک از این برنامه ها قادر به میزبانی حتی کسری از 250 میلیون کاربر فعال توییتر نیستند. به عنوان مثال، BlueSky پس از مهاجرت برخی از این کاربران، ثبت نام های جدید را به طور موقت غیرفعال کرد.

اما متا با منابع مالی گسترده و سرورهای قدرتمند خود ثابت کرده است که می تواند میزبان میلیاردها کاربر باشد. زیرا این شرکت قبلا با اینستاگرام، فیسبوک و واتس اپ توانایی های خود را نشان داده است. با این حال، یکی از پاشنه‌های آشیل متا، تاریخچه کمتر روشن آن در مدیریت رسانه‌های اجتماعی است.

این شرکت در گذشته بارها با موضوع جمع آوری اطلاعات کاربران مواجه بوده است و مقایسه وضعیت حریم خصوصی Trades، Twitter و Bluesky نشان می دهد که این شرکت حجم زیادی از اطلاعات کاربران را برای اهداف مختلف خود جمع آوری می کند. در نتیجه نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

با این حال باید منتظر باشیم تا ببینیم کاربران با انتشار اپلیکیشن Trades در 15 جولای چگونه از این پلتفرم استقبال خواهند کرد و آیا این انتشار می تواند آغازی بر پایان دوران توییتر باشد یا خیر.