چند روز پیش سند 2500 صفحه ای درباره مکانیسم های موتور جستجوی گوگل به بیرون درز کرد که این شرکت نیز صحت آن را تایید کرد. اگرچه این اسناد الگوریتم موتور جستجو را نشان نمی دهد، اما حاوی اطلاعات ارزشمندی است که فرآیندهای داخلی گوگل را نشان می دهد، فرآیندهایی که معمولاً فاش نمی شوند. اما اکنون می خواهیم اطلاعات مهم این اسناد را به اختصار مرور کنیم.

شاید تاثیرگذارترین در این اسناد اطلاعاتی باشد که نمایندگان گوگل در گذشته هنگام صحبت در مورد نحوه ارزیابی و رتبه بندی محتوا توسط موتور جستجو، مردم را گمراه کرده اند.

نحوه رتبه بندی محتوا توسط گوگل در یک جعبه سیاه اتفاق می افتد. بسیاری از وب سایت ها برای بقای خود به ترافیک موتورهای جستجو متکی هستند و بسیاری از آنها تلاش و هزینه زیادی را صرف می کنند تا از رقبا جلوتر بمانند و در نتایج پیشرفت کنند. رتبه بهتر به معنای بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر است. بنابراین اپراتورهای سایت ها به هرگونه اطلاعات منتشر شده توسط گوگل یا کارمندان آن توجه می کنند.

آیا گوگل کاربران را فریب داده است؟

به عنوان مثال، سخنگویان گوگل در طول سال‌ها بارها نقش کلیک‌های کاربران را در رتبه‌بندی سایت انکار کرده‌اند، اما داده‌های لو رفته، کلیک‌های مختلف کاربران را نشان می‌دهند و می‌گویند که در رتبه‌بندی صفحه در موتورهای جستجو نقش دارند.

برای من، مهمتر و به طور کلی تر، شواهد قوی علیه بسیاری از اظهارات عمومی گوگل در مورد اینکه آنها چه داده هایی را جمع آوری می کنند و چگونه موتور جستجوی آنها کار می کند، وجود دارد.

اطلاعات فاش شده حاوی مخازن پر از داده های مختلف در مورد نحوه جمع آوری محتوا توسط گوگل است که برخی از آنها می توانند بر نحوه رتبه بندی صفحات در موتور جستجو تأثیر بگذارند. گوگل در ابتدا درباره صحت این اسناد اظهار نظری نکرد، اما بعداً آن را تأیید کرد.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: «ما نسبت به فرضیات نادرست در مورد نتایج جستجو بر اساس اطلاعات قدیمی یا ناقص هشدار می دهیم. ما اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد موتور جستجو و عواملی که سیستم های ما در نظر می گیرند به اشتراک می گذاریم. در عین حال، ما از یکپارچگی نتایج جستجو در برابر دستکاری محافظت می کنیم.”

در این اسناد گواهی برای نشان دادن اثربخشی ویژگی های مختلف وجود ندارد. ممکن است برخی از ویژگی‌های موجود در این اطلاعات – مانند شناسه «سایت‌های شخصی کوچک» یا کاهش رتبه به دلیل بررسی محصول – به عنوان بخشی از مکانیسم موتور جستجو پیاده‌سازی شده باشند، اما به نظر می‌رسد که بعداً منسوخ شده‌اند. همچنین نمی توان با قطعیت گفت که از آنها برای رتبه بندی سایت ها استفاده شده است.

کینگ می گوید صرف نظر از توضیحاتی که برای اجزای فهرست شده وجود دارد، ما لزوماً نمی دانیم چگونه از آنها استفاده می شود. از سوی دیگر، اگرچه اطلاعات در مورد آنها کمیاب است، اما می توانیم داده های زیادی را در این زمینه مشاهده کنیم.

غیرمنطقی به نظر می رسد که بزرگترین پلت فرم جستجوی جهان رتبه بندی نتایج جستجو را بر اساس نحوه تعامل کاربر با محتوا تنظیم نکند. اما تکذیب های مکرر، استفاده از کلمات دقیق در پاسخ های گوگل و مطالب مختلفی که این ادعاها را تکرار می کنند، این موضوع را به موضوعی بحث برانگیز در بین کارشناسان سئو تبدیل کرده است.

موتور جستجوی گوگل اطلاعاتی را از کروم دریافت می کند

نکته مهم دیگری که فیشکین و کینگ به آن اشاره کردند مربوط به نحوه استفاده کروم از داده ها در رتبه بندی جستجو است. مقامات گوگل قبلا گفته بودند که این شرکت از داده‌های کروم برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند، اما اسناد فاش شده ممکن است خلاف این را نشان دهد. به عنوان مثال، یک بخش به chrome_trans_clicks اشاره می کند که ظاهراً مشخص می کند که کدام پیوندهای دامنه باید به عنوان یک زیر مجموعه در نتایج جستجو ظاهر شوند. فیشکین فکر می‌کند این بدان معناست که گوگل از تعداد کلیک‌های روی صفحات در کروم برای دریافت محبوب‌ترین یا مهم‌ترین صفحات و نمایش آن‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌کند.

بیش از 14000 ویژگی در فایل های لو رفته وجود دارد و محققان هفته ها را صرف بررسی این اطلاعات خواهند کرد. این اسناد همچنین به Twiddlers اشاره می‌کنند که ظاهراً مکانیسم‌هایی را خارج از به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم رتبه‌بندی می‌کنند. این دستکاری ها منجر به افزایش یا کاهش رتبه یک محتوای داده شده بر اساس یک معیار خاص می شود. عناصر صفحه وب، مانند اینکه نویسنده چه کسی است، نیز به عنوان رتبه بندی “مرجعیت” یک سایت فهرست شده است. فیشکین می گوید موارد بسیار دیگری مانند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد که در این اسناد ذکر نشده است.

همه اینها برای افراد خارج از صنعت سئو چه معنایی دارد؟ اول از همه، باید از همه اپراتورهای وب سایت انتظار داشت که این اطلاعات لو رفته را بخوانند و تلاش کنند تا معنی پیدا کنند. ترفندهای زیادی برای تعیین اینکه کدام مواد موثر هستند استفاده می شود. ناشران، شرکت های تجاری و شرکت ها نیز ممکن است آزمایش های مختلفی را برای آزمایش داده های ارائه شده در این اسناد انجام دهند. بنابراین می توان تصور کرد که ظاهر و محتوای وب سایت ها در آینده تغییر خواهد کرد.

فیشکین می‌گوید: روزنامه‌نگاران و کسانی که اطلاعاتی در مورد SEO و جستجوی گوگل منتشر می‌کنند باید کورکورانه از بیانیه‌های عمومی گوگل استفاده نکنند و نگاه دقیق‌تری به صحبت‌های نمایندگان غول جستجو بیندازند. زمانی که رسانه‌ها ادعاهای گوگل را به‌گونه‌ای تکرار می‌کنند که گویی درست هستند، به بیان داستانی در گوگل کمک می‌کنند که فقط به نفع شرکت باشد، نه متخصصان، مصرف‌کنندگان یا عموم مردم.