بنا بر پستی که به تازگی در بلاگ گوگل منتشر شده، این شرکت، موتور جست‌و‌جو و ابزار لنزش را با ویژگی‌هایی جدید برای کمک به تجسم و حل‌کردن پرسش‌ها در موضوعات سختی چون هندسه، فیزیک، مثلثات و حسابان به‌روز کرده است.

با این آپدیت، برای دست‌یابی به جوابِ درست و راه‌حل قدم‌به‌قدم، کافی است که یک معادله را در نوار جست‌و‌جو تایپ کنید یا از آن با ابزار لنز یک عکس بگیرید. این ویژگی امکان فهم صورت‌مسئله‌ را نیز دارد. برای نمونه،‌ سرویس مذکور می‌تواند مفاهیم فیزیک دبیرستان مثل شتاب متوسط را با استفاده از معادله‌ی مرتبط توضیح دهد.

راه دیگر دسترسی به ویژگی حل‌کننده‌ی مسائل ریاضی، تایپ کردن عبارت Math Solver در موتور جست‌وجو است؛ باید خاطر نشان کرد که این کار هم‌اکنون فقط در نسخه‌ی دسکتاپ گوگل ممکن است و تا پایان سال جاری به نسخه‌ی گوشی می‌آید.

دیگر قابلیت کاربردی جدید، حل‌کننده‌ی مسائل هندسه است. از آنجا که حل کردن سؤالات هندسه نیاز به مقدار قابل‌توجهی تجسم فکری دارد، لنز هم‌اکنون می‌تواند هردو بخش تجسمی و متنی اینگونه پرسش‌ها را پاسخ دهد.

با این همه، به گفته‌ی رابرت وانگ، مدیر محصول گوگل، ویژگی حل مسائل هندسه «تا زمانی که در نهایت طیف گسترده‌تری از سؤالات هندسی» را پشتیبانی کند، تنها امکان حل برخی سؤالات مرتبط با مثلث مانند یافتن محیط و مساحت آن یا استفاده از نظریه‌ی فیثاغورث برای یافتن ضلع‌ها در یک مثلث قائم‌الزاویه را دارد.

دو بخش حل‌کننده‌ی هندسه و فیزیک، از مدل مام یا Multitask Unified Model خود گوگل بهره می‌برند؛ این الگوریتم توانایی فهم طیف خاصی از دستورهای متنی با فرمت‌های مختلفی چون متن، تصویر و ویدئو را دارد. به گفته‌ی وانگ، با این‌ کار سیستم قادر است سؤالات را تحلیل کند و سپس پاسخ‌های دقیق و قدم‌به‌قدم را ارائه دهد.

گوگل تابه‌حال درباره‌ی دقت قابلیت‌های حل‌کننده‌‌اش آمار خاصی را ارائه نکرده است؛ اما بنابر گفته‌های وانگ، این دقت «بسیار بالا» است.

علاوه‌بر ویژگی‌های حل‌ مسئله، هنگام جست‌وجو در گوگل، مدل‌های سه‌بعدی برای بیش از هزار موضوع در حوزه‌هایی چون زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ستاره‌شناسی در دسترس کاربران قرار دارد؛ این ویژگی در سال ۲۰۲۱ و با تنها حدود ۲۰۰ مدل آغاز به کار کرد.

طی سال‌ها، غول فناوری ویژگی‌های آموزشی متعددی را به موتور جست‌و‌جوی خود اضافه کرده است؛ از جمله آخرین آن‌ها می‌توان به ویژگی «مسائل تمرینی» برای آزمودن دانش کاربر در موضوعات دبیرستانی چون ریاضیات، شیمی و فیزیک و قابلیت آموزش زبان انگلیسی اشاره کرد.