با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال 2024، گوگل اعلام کرد که انواع درخواست‌های مربوط به انتخابات را محدود می‌کند. از اوایل سال 2024، چت‌بات بارد و پلتفرم جستجوی مولد (SGE) این شرکت در پاسخ به مسائل حساس انتخاباتی با احتیاط عمل خواهند کرد. پیش‌ازاین دیگر غول‌های فناوری مثل متا و شبکه اجتماعی ایکس نیز مواضع خود را دراین‌باره اعلام کرده بودند.

براساس گزارش رویترز، گوگل گفته است که با تمرکز بیشتر بر نقش هوش مصنوعی، روی ارائه خدمات به رأی‌دهندگان و کمپین‌های درگیر در این انتخابات کار خواهد کرد. ایالات‌متحده تنها کشوری نیست که شاهد انتخابات سرنوشت‌ساز در سال 2024 خواهد بود؛ سال آینده در هند و آفریقای جنوبی نیز انتخابات ملی برگزار خواهد شد.

برنامه غول‌های فناوری برای انتخابات سال 2024

در کنار اقدام اخیر گوگل برای محدود‌سازی بارد و دیگر پلتفرم‌های این شرکت، متا نیز مدتی پیش اعلام کرد که به کمپین‌ها و تبلیغ‌کنندگان سیاسی اجازه نمی‌دهد از پلتفرم‌های تبلیغاتی جدید هوش مصنوعی این شرکت استفاده کنند.

درهمین‌حال، ایکس، شبکه اجتماعی «ایلان ماسک»، چند ماه پیش گفته بود که به نامزدها و احزاب سیاسی اجازه می‌دهد که در ایالات‌متحده تبلیغات سیاسی داشته باشند. اتحادیه اروپا درحال بررسی این موضع ایکس است. همچنین این شرکت گفته که تیم ایمنی خود را قبل از انتخابات ایالات‌متحده افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که پیش‌ازاین، توییتر (ایکس فعلی) هر نوع تبلیغات سیاسی را از سال 2019 در پلتفرم خود ممنوع کرده بود.

شرکت‌های بزرگ فناوری باید از قوانین جدید اتحادیه اروپا پیروی کنند که از آن‌ها می‌خواهد تبلیغات سیاسی را به‌وضوح روی پلتفرم‌های خود برچسب‌گذاری کنند و افشا کنند که چه‌کسی و به چه‌مقدار برای آن هزینه کرده و کدام انتخابات را هدف قرار داده‌ است.

اتحادیه اروپا با توافق‌نامه اولیه خود در مورد مقررات جامع هوش مصنوعی، گام مهمی درزمینه ایمن‌سازی هوش مصنوعی برداشته است. این قانون پیشگامانه که به‌عنوان «قانون هوش مصنوعی» شناخته می‌شود، به‌دنبال ترویج و توسعه هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه و درعین‌حال کاهش خطرات احتمالی مرتبط با این فناوری است.