هوش تجاری BI چیست؟

هوش تجاری (Business Intelligence) به یک مجموعه از فرآیندها، ابزارها، تکنیک‌ها، و فناوری‌ها اشاره دارد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌های کسب و کار را جمع‌آوری، تحلیل و به اطلاعات مفهومی و ارزشمندی تبدیل کنند.

به تعبیری دیگر “هوش تجاری (BI) داده‌های مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب، برای تصمیم گیری درست ارائه می‌دهد.”

“Business Intelligence is about providing the right data at the right time to the right people so that they can take the right decisions.”

اساساً دستاورد اصلی هوش تجاری در سازمان‌ها، رسیدن به یک سازمان داده محور(Data-Driven Organization) می‌باشد. دو مولفه اصلی یک سازمان داده محور، نهادینه کردن فرهنگ داده (Data Culture) و نیز استفاده از تکنولوژی‌های به روز می‌باشد. انتخاب یک پلتفرم کارآمد و منعطف کمک می‌کند تا در یک افق بلند مدت، سازمان دچار وقفه و نیز تغییر زیرساخت نرم افزار نشود.

نرم افزار هوش تجاری تبلو (Tableau)

تبلو (Tableau) یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای هوش تجاری (BI) و تجزیه و تحلیل داده در سطح جهانی است. این نرم‌افزار به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از داده‌های خود بهترین استفاده را در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و عملیاتی داشته باشند.

نرم افزار تبلو یک ابزار قدرتمند برای تحلیل هوشمند کسب و کار است که موجب اتخاذ تصمیمات مدیریتی با کمترین ریسک می‌شود. ویژگی متمایز این نرم افزار، این است که یک کاربر عادی به سرعت می‌تواند الگوها و روندهای پنهان در داده‌ها را درک و اقدام به تجزیه و تحلیل آنها بدون نیاز به دانش IT نماید.

نرم افزار هوش تجاری تبلو با نگاه عارضه یابی به کسب و کارها در فهم بهتر و اتخاذ تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و تاکتیکی کمک می‌کند.

اکوسیستم تبلو (Tableau Ecosystem)

اکوسیستم تبلو شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها، تکنولوژی‌ها، راهکارها و بستر توسعه (API , SDK) می‌باشد که برای تحلیل و نمایش داده‌ها، ساخت داشبوردهای تعاملی، و مدیریت عملکرد کسب‌وکار استفاده می‌شود.