بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد سرمایه‌گذاری مایکروسافت در استارتاپ Mistral AI را زیر ذره‌بین ببرد، آن هم در شرایطی که ارتباطات عمیق مایکروسافت با OpenAI نیز مورد توجه نهادهای رگولاتوری قرار گرفته است.

استارتاپ Mistral شب گذشته در بیانیه‌ای مطبوعاتی از «همکاری استراتژیک» با مایکروسافت خبر داد و گفت که مدل‌های زبانی جدیدش را در پلتفرم ابری مایکروسافت آژور در دسترس قرار می‌دهد. مایکروسافت گفته است که ارزش این سرمایه‌گذاری به حدود ۱۶٫۳ میلیون دلار می‌رسد.

میسترال مدل‌های الگوریتمی مشابه GPT-4 را برای سرویس‌هایی مثل چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌سازد، با این تفاوت که مدل‌های میسترال برخلاف مدل‌های شرکتی مثل OpenAI به‌صورت متن‌باز ارائه می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ در OpenAI توانست هوش مصنوعی را سریعاً به محصولاتش اضافه کند و از آن زمان به‌طور ویژه روی فناوری مورد بحث متمرکز شده است.

بر اساس آمار غیررسمی، مایکروسافت تاکنون ۱۳ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری انجام داده است. رابطه‌ی بین مایکروسافت و OpenAI هم‌اکنون توسط رگولاتوری‌های بریتانیا و اروپا بررسی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اروپا به‌صورت رسمی تأیید کرد که سرمایه‌گذاری مایکروسافت در میسترال «مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد» و این کمیسیون حالا نسخه‌ای از توافق‌نامه را در اختیار دارد. این اقدام ممکن است در نهایت به تحقیقات رسمی و موضع‌گیری علیه قرارداد منتهی شود.