«تحول بینایی کامپیوتر در صنعت طی دهه گذشته» موضوع سخنرانی حمیدرضا واعظی، مدیر ارشد داده شرکت متا در دومین کنفرانس هوش مصنوعی در صنعت بود. او معتقد است که برای ورود به عرصه بینایی کامپیوتر هیچ وقت دیر نیست و بشریت باید به توسعه هوش مصنوعی در جهان ادامه دهد و از آن نترسد.

واعظی در خصوص تغییرات بینایی کامپیوتری در جهان در دهه اخیر گفت: در ابتدا باید در مورد بینایی کامپیوتر که بخش مهمی از هوش مصنوعی است توضیح دهیم. بینایی کامپیوتر سه وظیفه اصلی را انجام می دهد: اول، باید ببینیم تصویر چیست. سپس بیایید ببینیم تصویر کجاست. سپس باید ببینیم اشیایی که به دنبال آن هستیم در کجای تصویر قرار دارند.” بینایی کامپیوتر یکی از شاخه های علوم کامپیوتر است که شامل روش های مربوط به به دست آوردن تصاویر، پردازش، تجزیه و تحلیل و درک محتوای آنها می شود. این سوال در حوزه تحقیقاتی مرتبط با موضوع هوش مصنوعی است و به کمک این فناوری می توان مفهوم بینایی را برای یک کامپیوتر تعریف کرد. در واقع از این طریق رایانه ها توانایی شناسایی و درک مطالب را در «دیجیتال» پیدا می کنند. تصاویر” و فیلم ها

واعصی با اشاره به اینکه تاریخچه بینایی کامپیوتری به سال 56 برمی گردد، گفت: این موضوع بعدها با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. در سال 1974 اولین محصول بینایی کامپیوتری با قابلیت تشخیص تصویر طراحی شد و اکنون پس از فراز و نشیب هایی که داشته به جایگاه فعلی خود رسیده است.

وی با اشاره به موضوع Image Net که در مبحث بینایی کامپیوتر بسیار حائز اهمیت است، گفت: در سال های 2010 و 2011 خطا حدود 28 درصد بوده است و از سال 2012 که شروع بحث ما است، به 16 درصد خطا رسیده ایم. اتفاق بزرگی بود. همین روند تکرار می شود و سال بعد خطا کمتر می شود. این رویداد (کاهش خطا) اتفاق بسیار خوبی است که می تواند به تحولات مختلفی منجر شود».

او معتقد است که توسعه هوش مصنوعی در تشخیص چهره، به دلیل استفاده از آن در احراز هویت خدمات مالی، در جراحی ها و در خودروهای خودران، اهمیت این فناوری را نشان می دهد و نباید از آن ترسید.

واعسی درباره افزایش علاقه به یادگیری ماشینی در طول زمان توضیح داد: «در سال 2013، تنها صد نفر در اپل بر روی یادگیری ماشین کار می کردند. یک سال بعد از آن اتفاق افتاد که از 100 نفر به 400 نفر رسیدیم و در سال 2015 این تعداد از 1000 نفر گذشت.

به گفته واعظی، ادامه این روند می تواند بشریت را تا سال 2050 به جایی برساند که همه مردم کره زمین در حال کار بر روی یادگیری ماشینی برای شرکت های مهم جهان باشند.

واعظی با اشاره به اهمیت Face ID در توسعه بینایی کامپیوتری گفت: Face ID به ما این امکان را داده است که بفهمیم بینایی کامپیوتر بسیار بسیار دقیق است. Ao همچنین به موضوع هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس اشاره کرد و گفت: «این مشکل برای ما جذاب است زیرا لازم نیست همه چیز را از ابتدا انجام دهید و با کمک این سیستم بخشی از کارها برای شما انجام می شود. ”

واعسی در ادامه به موضوع کیفیت دوربین پرداخت و افزود: «کیفیت دوربین در گوشی‌های هوشمند برای همه مهم است و باید بدانید که هوش مصنوعی تا حد زیادی به کیفیت دوربین کمک کرده است.» در سال 2012 ما فقط یک مدل یادگیری ماشینی داشتیم که فقط به ما گفته بود. تصویری که می بینید چیست؛ اما امروزه وقتی از کیفیت دوربین صحبت می کنیم، شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه هستیم. مثلا نویز کم شده. همه این پیشرفت‌ها از مدل‌های مختلف هوش مصنوعی ناشی می‌شوند.»

وی در این نشست به خودروهای خودران و اهمیت هوش مصنوعی در این محصولات نیز اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر تمامی شرکت های مطرح در حوزه فناوری سال هاست که روی موضوع خودروهای خودران کار می کنند. و با ظهور هوش مصنوعی این مشکل به جایی رسیده است که در آینده می توان تحول بزرگی را برای او متصور شد.

واعظی معتقد است که هوش مصنوعی در سال های اخیر به شدت در موارد مختلف مورد بحث قرار گرفته و پیش بینی می شود در سال های آینده در همه زمینه ها دقت بیشتری شود. او معتقد است که بشریت باید فناوری را توسعه دهد و به پیشرفت آن کمک کند و در عین حال راه را برای حضور قوی تر فناوری در زندگی هموار کند. از این پیشرفت نمی ترسید: «هوش مصنوعی می تواند بازی را برای شما در آینده تغییر دهد. هنوز برای توسعه و رشد بینایی کامپیوتر دیر نیست. ما باید خودمان را آگاه کنیم زیرا دو سال دیگر با امروز متفاوت خواهد بود. ما فقط ده سال است که روی این موضوع کار می کنیم و مطمئناً در آینده شاهد چیزهای جالبی در زمینه بینایی رایانه خواهیم بود.