بیمارستانی در ایالت سن‌دیگو آمریکا در حال بررسی استفاده از هدست اپل ویژن پرو در یکی از مراکز تحقیقاتی خود است.

هدست واقعیت مجازی اپل اکنون می‌تواند برای نمایش سه‌بعدی پرونده‌های پزشکی استفاده شود و فضای دید پزشک را با نمودار فشارخون بیمار در طول زمان، نتایج رادیوگرافی و مواردی از این قبیل پر کند.

هدست جدید و گران‌قیمت اپل، با نمایشگرهای باکیفیت و دوربین‌های چندگانه‌اش برای ردیابی حرکات دست و چشم، سطح جدیدی از دقت را به هدست‌های واقعیت مجازی می‌آورد که تا به این لحظه، اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها اجرای بازی‌های ویدیویی بوده است.

مرکز عالی محاسبات فضایی در Sharp HealthCare سن‌دیگو، ۳۰ دستگاه ویژن پرو را خریداری کرده و قصد دارد بررسی کند که آیا فناوری واقعیت مجازی اپل می‌تواند ارتقاء جدیدی را در مراقبت‌های بهداشتی به همراه داشته باشد یا خیر.

دن اکسلی، معاون سیستم‌های بالینی شارپ، گفته است: «هدست‌های واقعیت مجازی امکان مشاهده‌ی اطلاعات را به‌شکلی متفاوت نسبت‌به گذشته فراهم می‌کنند، اما متفاوت بودن همیشه باعث بهتر شدن نمی‌شود.»

اکسلی افزود: «ما به اندازه‌ی کافی در هدست‌ ویژن پرو سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا به‌سرعت بتوانیم پزشکان، پرستاران، داده‌کاوان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را برای استفاده از این دستگاه به‌کار بگیریم.»

ویژن پرو به‌کمک دوربین‌های داخلی جهت نگاه کاربر را به‌طور دقیق شناسایی می‌کند و به او امکان می‌دهد تا فقط با نگاه کردن به آیکون‌ها و سایر اشیاء مجازی، آن‌ها را انتخاب کند. این پیگیریِ دقیق حرکت چشم، نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند در انجام آزمایشات مربوط به چشم بیماران بسیار خوب عمل کند.

به‌نظر می‌رسد که انجام وظایفی که در آن‌ها شخص لازم است موارد مختلفی را نظارت کند، کاربرد مناسبی برای هدست ویژن پرو است. به‌عنوان مثال، پرستاران می‌توانند آمارهای حیاتی تمام بیمارانی که به بخش آن‌ها اختصاص داده شده را بهتر ببینند.

واقعیت مجازی در حال حاضر وارد حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی شده است و فناوری رایجی برای ارائه‌ی تمریناتی در جهت درمان اختلال استرس پس از تروما محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها به بیماران امکان می‌دهند محرک‌های تروماتیک را تجربه کنند تا به‌تدریج از شدت واکنش‌های استرسی آن‌ها کاسته شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مدل‌های مجازی می‌توانند برای آموزش آناتومی پیشرفته به پزشکان و برای کمک به بیماران در درک بهتر روش‌های پزشکی‌ای که تجربه خواهند کرد بسیار مفید واقع شوند.