جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ایالات متحده، در گزارش پایان سال خود که روز یکشنبه منتشر شد، درباره‌ی مزایا و خطرات بالقوه‌ی هوش مصنوعی در سیستم حقوقی اظهار نظر کرد.

رابرتز ضمن اشاره به ظرفیت هوش مصنوعی برای گسترش دسترسی به عدالت و ایجاد انقلابی در تحقیقات حقوقی، هشدار داد که قضات و وکلا لازم است درباره‌ی این فناوری درحال بلوغ احتیاط کنند چراکه شیوه‌ی کار آن‌ها را کاملاً متحول می‌کند.

به‌گفته‌ی رابرتز، هوش مصنوعی می‌تواند به ارائه‌ی خدمات حقوقی به طرف‌های دعوی کم‌درآمد‌تر کمک کند و به سریع‌تر و ارزان‌تر شدن تحقیقات بینجامد. بااین‌حال، او درباره‌ی مسائل مربوط به حریم خصوصی و ناتوانی فناوری مورد بحث در تصمیم‌گیری مشابه انسان در مورد مسائل قضایی هشدار داد.

به گزارش رویترز، رابرتز به‌‌عنوان عالی‌ترین مقام قضایی ایالات متحده پیش‌بینی کرد که بدون شک هوش مصنوعی تأثیر قابل‌ توجهی بر روند کار دادگاه‌ها خواهد داشت؛ اما گفت که قضات انسانی فعلاً در رأس امور قضایی باقی خواهند ماند.

رابرتز با اشاره به این موضوع که پیش‌تر وکلا به رویه‌های قضایی جعلی نشئت‌گرفته از توهمات هوش مصنوعی استناد کرده بودند، نوشت: «هرگونه استفاده از هوش مصنوعی، مستلزم احتیاط و فروتنی است.»

اظهار نظر این قاضی ارشد در حالی است که دادگاه‌های بدوی با کنترل استفاده از هوش مصنوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال، هفته‌ی گذشته، مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، فاش کرد که به اشتباه استناد‌های جعلی ایجادشده توسط هوش مصنوعی را در پرونده‌ی قضایی وارد کرده است.

یک دادگاه استیناف فدرال ماه گذشته قانونی را پیشنهاد داد که وکلا را الزام می‌کند تا تضمین کنند که برای تهیه‌ی پیش‌نویس‌های دعوی به هوش مصنوعی اکتفا نکرده‌اند یا اینکه انسان‌ها صحت هر متنی را که توسط این فناوری برای استفاده در دادگاه تولید می‌شوند، بررسی کرده باشند.