اگر گوشی سامسونگ دارید، می‌دانید که یکی از موضوعات پرتکرار درباره‌ی گوشی‌های گلکسی به‌خصوص در ایران، منطقه‌ یا کشور فعال گوشی است. اطلاع از منطقه‌ی گوشی برای بسیاری از کاربران گوشی‌های گلکسی موضوع مهمی است؛ چراکه همان‌طورکه بسیاری از کاربران گوشی‌های گلکسی از گذشته تاکنون از سازوکار و سیاست‌های سامسونگ برای به‌روزرسانی گوشی‌های گلکسی باخبرند، مهم‌ترین موضوع درباره‌ی منطقه‌ی گوشی، دریافت آپدیت‌ها است.

سامسونگ از سال‌های دور تا‌به‌امروز از سیستم پیچیده و عجیبی برای به‌روزرسانی گوشی‌های گلکسی استفاده می‌کند. درحالی‌که بسیاری از گوشی‌های برندهای مطرح دنیای موبایل مانند آیفون‌ و پیکسل‌های گوگل، به‌محض انتشار جدیدترین آپدیت در تمامی مناطق دنیا، هم‌زمان با فاصله‌ی زمانی اندکی آپدیت را دریافت می‌کنند؛ اما سامسونگ هیچ‌وقت از این سیاست پیروی نکرده است.

سامسونگ برای ارسال به‌روزرسانی‌ها، منطقه‌ی هر گوشی را نه در سطح چند کشور، بلکه به‌تفکیک هر کشور از یکدیگر جدا کرده است. درواقع، این شرکت در توسعه‌ی فرم‌ور گوشی‌های خود، بخشی با نام CSC ایجاد کرده است که این مخفف را بسیاری به‌ عناوین متفاوتی چون Country Sales Code و Consumer Software Customization یا Country Specific Code نسبت داده‌اند.

از این عناوین می‌توان به این موضوع پی برد که سامسونگ از این سامانه برای شخصی‌سازی ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی‌های گلکسی براساس هر کشور و قوانین حاکم بر هر کشور بهره می‌برد و هدف از این‌ کار نه برای سخت‌کردن فرایند آپدیت، بلکه تلاشی برای ارائه‌ی بهترین تجربه نرم‌افزاری برای مشتریان و بیشترین سازگاری با شبکه‌ی مخابراتی هر کشور متناسب با زیرساخت‌های آن است.

استفاده از این سیستم باعث می‌شود به‌جای اینکه آپدیت‌ها هم‌زمان یا حداقل به‌صورت منطقه‌ای برای گوشی‌ها منتشر شوند، جداگانه برای هر کد CSC برنامه‌ریزی شود. این موضوع سبب می‌شود که CSCهای مختلف زمان‌بندی متفاوتی برای دریافت آپدیت‌ها داشته باشند و فواصل زمانی دریافت آپدیتی با بیلدنامبر یکسان برای دو گوشی گاهی اختلاف زمانی چندین‌ماهه داشته باشد. این مسئله باعث شده است تا به‌عنوان یکی از ضعف‌های بزرگ سامسونگ درمقایسه‌با سایر تولیدکنندگان موبایل شناخته شود.

درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال‌کردن یا شخصی‌سازی ویژگی‌ها و ارسال به‌روزرسانی‌ها را با روش‌های مختلفی نظیر Server-side feature roll out یا A/B Testing هوشمندسازی کرده‌اند، کره‌ای‌ها ظاهراً همچنان بعد از چندین سال به این‌ کار تمایلی نداشته‌اند و همچنان به این سیستم سنتی پایبند هستند.

ناگفته نماند که پیروی از این سیاست ممکن است دلایل مختلفی باشد؛ مانند اطمینان کامل از عملکرد پایدار و بدون باگ سیستم‌عامل، نظارت آسان‌تر، تلاش برای کمتر اشغال‌شدن فضای ذخیره‌سازی گوشی‌ها از‌طریق به‌حداقل‌رساندن اندازه فرم‌ور برای هر منطقه و کاهش بلوت‌ور یا فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم برای تغییر این سامانه یا حتی برخی سیاست‌های پشت‌پرده.

به‌روزرسانی‌ها فقط مشمول بخشی از تفاوت فرم‌ور با CSCهای مختلف می‌شوند. برای اطلاع بیشتر، CSC عواملی مانند نصب اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث پس‌ از راه‌اندازی گوشی (عمدتاً اپلیکیشن‌های مربوط به آن کشور و اپراتور مخابراتی یا اسپانسر)، برخی پیکربندی‌های سیستم، ویژگی‌های نرم‌افزاری، تنظیمات مخابراتی سازگار با کشور مقصد از‌جمله APN، باندهای فرکانسی، فعال یا غیرفعال‌سازی ویژگی‌هایی نظیر RCS، تماس تصویری و Wi-Fi Calling و برخی تنظیمات دیگر را شامل می‌شود.

همچنین، CSC فعال بودن یا نبودن برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل را تعیین می‌کند و شامل فایل‌های متنی حاوی دستورهای پیکربندی سیستمی است. به‌بیان بهتر، CSC کشوری ممکن است شامل امکاناتی باشد که در CSC کشور دیگری وجود نداشته باشد. مهم‌ترین ویژگی رابط کاربری One UI که CSC کنترل می‌کند، قابلیت Call Recording یا ضبط مکالمه است که در اغلب مناطق این ویژگی وجود ندارد؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از کاربران به‌دنبال تغییر‌دادن منطقه‌ی گوشی برای فعال‌کردن این ویژگی هستند.

در‌ادامه‌ی این مقاله ضمن توضیح نحوه‌ی تغییر منطقه‌ی گوشی، CSCهای دارای قابلیت ضبط مکالمه را عنوان خواهیم کرد؛ اما درحال‌حاضر مسئله‌ی آپدیت‌ها بیشتر از هرچیزی متأثر از این تفکیک منطقه‌ای می‌شود و بیشتر کاربران گله‌مند از این موضوع به‌دنبال تغییر منطقه برای دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها هستند.

چگونه کشور گوشی سامسونگ یا CSC را پیدا کنیم؟

بیشتر گوشی‌هایی که وارد ایران می‌شوند، سفارش کشورهای خاورمیانه و عربی از‌جمله امارات، عراق، افغانستان، عربستان و مراکش هستند و معمولاً CSC یکی از این کشورها به‌عنوان منطقه‌ی پیش‌فرض گوشی تعریف می‌شود.

با‌این‌حال، منطقه‌ی فعال گوشی با شناسایی سیم‌کارت هر کشور ممکن است تغییر کند. پیغام Service provider setup هنگام راه‌اندازی گوشی‌های سامسونگ بدین‌معنی است که سیستم‌عامل کشور سیم‌کارت شما را شناسایی کرده است و قصد دارد منطقه‌ی فعلی گوشی را به منطقه‌ی ترجیحی خود تغییر دهد.