این طور که به نظر می‌رسد، آیفون SE 4 قرار است ویژگی‌های مشترک زیادی با مدل‌های معمولی و پرو آیفون داشته باشد. اما هیچ اطلاعات رسمی‌ای در مورد گوشی اقتصادی آیفون در دسترس نیست. پیش از عرضه، تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این گوشی موفق به حفظ ارزش خود در مقایسه با مدل‌های پرچم‌دار آیفون نخواهد بود. در حالی که هنوز برای قضاوت در این مورد زود است، مدل‌های پیشین آیفون SE چنین سرگذشتی داشته‌اند.

محصولات اپل به خاطر حفظ ارزش طولانی‌مدت خود نسبت به رقبا مشهور هستند. این فاکتور برای کسانی که دوست دارند گوشی یا لپ تاپ خود را به صورت سالانه ارتقا دهند جذاب است. طبق تحقیقات جدید منتشر شده توسط SellCell، گوشی آیفون SE 4 در مقایسه با مدل‌های استاندارد و پرو آیفون خیلی بیشتر ارزش خود را از دست خواهد داد. همان‌طور که اشاره شد، نمی‌توان ارزش آیفون SE جدید را پیش از عرضه آن به طور دقیق مشخص کرد. اما سری آیفون SE در گذشته عملکرد نه چندان دلگرم‌کننده‌ای در بازار داشته است.

برای مثال، اپل از آیفون SE 3 در سال 2022 رونمایی کرد. از آن زمان این گوشی ارزش خود در بازاردست دوم را 42.6 درصد از دست داده است. برای مقایسه باید گفت آیفون 13 که در همان بازه زمانی عرضه شد، 81.3 درصد ارزش خود را حفظ کرده و تنها در طول این چند سال 18.7 درصد از آن را از دست داده است. این ارزش از سه ماه بعد از عرضه گوشی آیفون 13 یکسان باقی مانده است. آن هم در حالی که قیمت آیفون SE 3 دائما رو به افت بوده است.

آیفون 14 و 15 هم ماه‌ها پس از عرضه توانسته‌اند ارزش خود در بازار دست دوم را حفظ کنند. این روند نشان می‌دهد که مدل‌های پرچم‌دار آیفون از محبوبیت و مقبولیت بسیار بیشتری در مقایسه با مدل‌های اقتصادی برخوردار هستند. به همین دلیل است که این گزارش ادعا می‌کند که آیفون SE 4 هم به سرنوشت مشابه‌ای پس از عرضه دچار خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این پیش‌بینی‌ها براساس عملکرد قبلی سری SE هستند. در صورت برخورداری مدل جدید از ویژگی‌ها و طراحی گوشی‌های پرچم‌دار، ممکن است قضیه فرق داشته باشد.

طبیعت تنزلی آیفون SE 4 بسیاری از خریداران را مجاب می‌کند که به سمت مدل‌های پرچم‌دار بروند. همین چرخه خود به کاهش ارزش بیشتر SE منجر خواهد شد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که دلیل کاهش ارزش سری اقتصادی آیفون را نسبت به مدل‌های پرچم‌دار توضیح می‌دهند. علی‌رغم شایعاتی در رابطه با طراحی کاملا جدید و صفحه نمایش بزرگتر، بسیاری از کاربران سری SE را با سخت‌افزار قدیمی‌تر پیوند می‌زنند. از آن جایی که خریداران به دنبال دستگاهی هستند که تا سال‌ها نیاز آن‌ها را برطرف کند، آیفون SE گزینه جذابی برای بسیاری نیست. همین مسئله باعث می‌شود تا این دسته از افراد به سراغ مدل‌های پرچم‌دار بروند.

در حال حاضر انتظار داریم که آیفون SE 4 یک صفحه نمایش 6.1 اینچی با شیاری در قسمت بالایی برای دوربین جلویی و سنسورهای Face ID داشته باشد. علاوه بر این، USB-C بخشی از این طراحی جدید خواهد بود چرا که اپل در حال فاصله گرفتن از پورت Lightning به صورت دائمی است. انتظار می‌رود که این گوشی در سال 2025 عرضه شود، اما تاکنون آیفون SE جدید چند باری تاخیر خورده است. از آن جایی که پیش‌بینی می‌شود این گوشی ارزش خود را به طرز قابل توجه‌ای از دست بدهد، آیا گوشی آیفون SE 4 ارزش صبر کردن را دارد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.