در داستان های علمی تخیلی، معمولا برای نشان دادن آینده فناوری هولوگرافیک اشاره دارد به؛ با این حال، در دنیای واقعی، توسعه این فناوری ها بسیار پیچیده و پرهزینه است. اما اکنون محققان توانسته اند این کار را با صفحه نمایش معمولی آیفون انجام دهند.

تاکنون محققان تنها توانسته‌اند نمایشگرهای هولوگرافیک را با استفاده از پرتابگرهای لیزری پیچیده و گران‌قیمت توسعه دهند. اما این رویکرد جدید که از نمایشگر آیفون 14 استفاده می کند، تاکتیک بسیار کاربردی تری برای انجام این کار ارائه می دهد.

نحوه عملکرد صفحه نمایش هولوگرافیک

در مقاله خود که در Optics Letters منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که توانسته‌اند نمایشگرهای هولوگرافی سه بعدی واقعی را تنها با استفاده از صفحه لمسی آیفون ایجاد کنند. برای نشان دادن قابلیت های آن، آنها همچنین یک نسخه نوری دو لایه از یک تصویر سه بعدی تمام رنگی (تصویر بالا) ایجاد کردند.

در فناوری توسعه یافته آنها، لایه اول توسط یک مدولاتور نور فضایی تولید می شود و لایه دوم توسط نمایشگر آیفون 14 نمایش داده می شود که این به محققان اجازه می دهد تا تصاویر را دستکاری کنند تا یک صفحه نمایش هولوگرافی با ظاهری واقعی ایجاد کنند که بسیار شبیه به تصاویر است. توسط سیستم های لیزری گران قیمت ایجاد شده است.

ریویچی هوریساکی، رهبر این تیم تحقیقاتی از دانشگاه توکیو، ژاپن، در مورد مزایای این رویکرد می گوید:

اگرچه تکنیک‌های هولوگرافیک می‌توانند یک نمایش سه‌بعدی بسیار واقعی از اشیاء ایجاد کنند، روش‌های سنتی چندان کاربردی نیستند زیرا بر منابع لیزر متکی هستند. لیزرها نور منسجمی از خود ساطع می کنند که کنترل آن آسان است، اما سیستم را پیچیده، گران و بالقوه برای چشم مضر می کند.

اگرچه این فناوری ساده به نظر می رسد، اما هنوز یک رویکرد بسیار پیچیده است که نیاز به مدل سازی بسیار دقیق برای ایجاد الگوریتم هماهنگی نور دارد. اما این رویکرد جدید نشان می‌دهد که ما می‌توانیم نمایشگرهای هولوگرافیک را بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سیستم‌های لیزری گران‌قیمتی که تاکنون استفاده شده‌اند، ایجاد کنیم.