در سپتامبر 2023، کمیسیون اروپا سیستم عامل iOS آیفون، مرورگر سافاری و اپ استور را به عنوان نگهبان معرفی کرد. اپل همچنین باید از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) پیروی می کرد. در همان زمان، کمیسیون تحقیقات خود را در مورد iPadOS آغاز کرد تا ارزیابی کند که آیا این سیستم عامل تحت قوانین DMA قرار می گیرد یا خیر. این تحقیقات اکنون به پایان رسیده است و این کمیته تصمیم گرفته است که iPadOS به دلایل مختلفی بسته شود.

طبق گفته کمیسیون اروپا، iPadOS یک دروازه‌بان دیجیتال مهم است و اپل شش ماه فرصت دارد تا تغییراتی را برای انطباق با قوانین DMA اعمال کند که یکی از آنها بارگذاری برنامه‌ها است. کمیسیون اروپا به دلایل زیر این سیستم عامل را به عنوان نگهبان معرفی کرده است:

  • تعداد کاربران عادی این سیستم عامل نزدیک به آستانه است و انتظار می رود در آینده نزدیک از آن عبور کند.
  • این سیستم عامل و اکوسیستم اپل به گونه ای طراحی شده اند که کاربران عادی نمی توانند به راحتی به سیستم عامل دیگری مهاجرت کنند.
  • تعداد کاربران تجاری این سیستم عامل 11 برابر بیشتر از Astana است.
  • کاربران تجاری به دلایلی مانند جامعه کاربری بزرگتر به این سیستم عامل محدود می شوند.

اتحادیه اروپا به iPadOS نیاز دارد تا قوانین DMA را اجرا کند

کمیسیون اروپا قبلاً به اپل یک مهلت شش ماهه داده است تا به طور کامل از مقررات DMA پیروی کند. این بدان معناست که باید منتظر تغییراتی در به‌روزرسانی‌های آیپد او اس آتی باشیم، مانند توانایی بارگذاری جانبی برنامه‌ها از فروشگاه‌های شخص ثالث و امکان تغییر مرورگر پیش‌فرض.

شرکت ها و پلتفرم ها در صورتی بسته می شوند که معیارهای خاصی را داشته باشند. به عنوان مثال، دروازه بان ها باید حداقل 7.5 میلیارد یورو یا ارزش بازار 75 میلیارد یورو در سراسر اتحادیه اروپا فروش داشته باشند. علاوه بر این، این پلتفرم ها یا خدمات باید بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه یا بیش از 10000 کاربر فعال تجاری در اتحادیه اروپا داشته باشند.