دادگاه بین‌المللی شانهگای چین بیت کوین را به‌عنوان دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد و تکرارنشدنی به‌رسمیت شناخته است و به کمیاب‌بودن و ارزش ذاتی آن باور دارد.

۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳، دادگاه چین گزارشی منتشر و در آن به توسعه‌ی فناوری‌های اینترنتی اشاره کرد. در گزارش مذکور، آمده است که با توسعه‌ی فناوری اینترنت، رمزارزهایی مثل بیت کوین دارایی‌هایی منحصربه‌فرد هستند و در میان تعداد بسیار زیاد ارزهای دیجیتال، پادشاه رمزارزها متفاوت از سایر دارایی‌های دیجیتال است.

گزارش دادگاه شانهگای به برخی از ویژگی‌های متمایز بیت کوین مثل کمیاب‌بودن آن نیز اشاره می‌کند. در این گزارش، اعلام شده است که بیت کوین قابلیت‌های ارزی مهمی مثل مقیاس‌پذیری، گردش آسان، ذخیره‌سازی و پرداخت را ارائه می‌دهد. این رمزارز با وجود ماهیت غیرمتمرکز و فقدان مدیریت قدرت مرکزی، همچنان به‌طور گسترده در سرتاسر جهان استفاده می‌شود.

گزارش جدید دادگاه چین بیت کوین و ویژگی‌های این رمزارز را به‌عنوان نوعی دارایی تأیید می‌کند و به‌طور‌کلی به فضای ارزهای دیجیتال مشروعیت بیشتری می‌بخشد. با وجود ممنوعیت کلی رمزارزها در چین، استدلال‌های قانونی برای تعریف بیت کوین به‌عنوان دارایی شخصی اخیراً در کانون توجه دادگاه‌های محلی این کشور قرار گرفته است.

به‌رسمیت‌شناختن بیت کوین در یکی از دادگاه‌های اصلی شانهگای در حالی اتفاق افتاده است که چین نگرشی بسیار منفی به رمزارزها دارد. سال ۲۰۲۱، این کشور ممنوعیت کاملی برای انواع فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ازجمله استخراج اعمال کرد. به‌هر‌حال، چندین دادگاه در چین بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های قانونی به‌رسمیت شناخته‌اند و به‌طور قانونی از آن حمایت می‌کنند.

۱ دسامبر ۲۰۲۳، دادگاه مردمی چین نیز قانونی‌بودن دارایی‌های مجازی را ارزیابی و ویژگی‌های حقوق کیفری رمزارزها را تحلیل کرد. طبق گزارش مذکور، ارزهای دیجیتال به‌عنوان دارایی‌های قانونی واجدشرایط هستند؛ به‌همین‌دلیل، قانون از آن‌ها حمایت می‌کند.