کوالکام ماه اکتبر امسال اولین جزئیات مربوط به اسنپدراگون 8 نسل 4 را اعلام کرد و گفت که در این چیپ پرچمدار برای اولین‌بار از هسته‌های CPU سفارشی معماری Oryon استفاده خواهد کرد. حالا شایعات جدیدی منتشر شده که طبق آن، اسنپدراگون 8 نسل 4 با اسم رمز Sun و براساس فرایند 3 نانومتری TSMC درحال ساخت است. اما برجسته‌ترین ادعا این است که چیپ پرچمدار جدید کوالکام دارای یک پردازنده هشت‌هسته‌ای با دو هسته بزرگ Phoenix و شش هسته متوسط Phoenix خواهد بود. اگر این اطلاعات درست باشد، اسنپدراگون 8 نسل 4 هسته‌های کوچک خود را به‌طور کلی کنار خواهد گذاشت.

هسته‌های کوچک پردازنده معمولاً هسته‌های کم‌مصرف هستند که برای مدیریت کارهای سبک طراحی شد‌ه‌اند و از نظر تئوری باعث بهبود عمر باتری می‌شوند. کوالکام در طول چند سال گذشته بارها تلاش کرده است تا تعداد هسته‌های کوچک چیپ‌های خود را کمتر کند.

حدف هسته‌های کوچک از اسنپدراگون 8 نسل 4

این روند با اسنپدراگون 8 نسل 2 آغاز شد که تعداد هسته‌های کوچک آن نسبت به نسل قبل از چهار به سه مورد کاهش پیدا کرد. درهمین‌حال، اسنپدراگون 8 نسل 3 آبان‌ماه امسال معرفی شد و دارای یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز، 5 هسته قدرتمند با فرکانس 3.2 گیگاهرتز و دو هسته کم‌مصرف با فرکانس 2.3 گیگاهرتز است.

اما کوالکام برای کاهش تعداد هسته‌های کوچک چیپ پرچمدار آینده خود چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ یکی از دلایل می‌تواند استفاده از هسته‌های متوسط سفارشی در این چیپ باشد و کوالکام ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که این هسته‌ها به همان اندازه هسته‌های کوچک‌تر کارآمد هستند.

البته کوالکام در این مسیر تنها نیست و مدیاتک نیز در پردازنده دایمنسیتی 9300 خود از هیچ هسته کوچکی استفاده نکرده است. در‌واقع این چیپست دارای یک هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس 3.25 گیگاهرتزی، سه هسته X4 دیگر با فرکانس 2.85 گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.0 گیگاهرتزی است. بااین‌وجود، مدیاتک ادعا کرده که این چیپ از نظر مصرف انرژی 33 درصد نسبت به نسل قبلی بهینه‌تر است.