بحران‌هایی که در گزارش مجمع اقتصاد جهانی به‌عنوان اصلی‌ترین خطرات و تهدیدها در سال میلادی جاری پیش‌بینی شده‌اند در پنج دسته‌ اقتصادی، ژئوپلتیک، اجتماعی، فناوری و محیطی قرار دارند. این بحران‌ها با شدت و ضعف‌های مختلف تاثیرات کوتاه‌مدتی بر جهان و کشورهای مختلف خواهند داشت.

۱۴۹۰ رهبری که مجمع اقتصاد جهانی از آن‌ها درخواست پنج بحران اصلی دنیا در سال ۲۰۲۴ را اعلام کنند، نظرشان این بوده است که مسائل آب‌وهوایی شدید (با ۶۶ درصد) در رأس این بحران‌های جهانی قرار خواهد داشت.

نکته جالب در لیستی که از ۱۴ بحران جهانی در سال ۲۰۲۴ تهیه شده این است که دو مورد از مسائل مربوط به حوزه فناوری در صدر این فهرست و در میان پنج بحرانی مطرح شده‌اند که احتمال تاثیرگذاری‌شان بر دنیا بیشتر از مسائلی مانند رکود اقتصادی یا دیگری‌های مسلحانه بوده است.

اطلاعات غلط (misinformation) از سوی هوش مصنوعی دومین بحرانی است که در این لیست مطرح شده و ۵۳ درصد احتمال تهدید شدن جهان در سال ۲۰۲۴ با این موضوع وجود دارد. با توجه به افزایش نقش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ و مطرح شدن هرچه بیشتر این تکنولوژی در صنایع مختلف، استفاده و کاربرد آن بیش از پیش خواهد شد و احتمالا به همین خاطر است که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مجموع اقتصاد جهانی اعتقاد دارند اطلاعات غلطی که هوش مصنوعی به کاربران خود ارائه می‌دهد می‌تواند دومین بحران بزرگ دنیا در سال جاری باشد.

اطلاعات اشتباه هوش مصنوعی حتی نسبت به مسائلی مانند ایجاد تضادها و قطبی شدن سیاسی – اجتماعی در دنیا و بحران هزینه‌های زندگی هم بحران بزرگتری به حساب می‌آید. در فهرست منتشرشده از سوی WEF تضادها و قطبی شدن سیاسی – اجتماعی با ۴۶ درصد و بحران هزینه‌های زندگی با ۴۲ درصد به‌عنوان سومین و چهارمین بحران و مخاطره جهانی برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده‌اند.