کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به‌توافق رسیدند تا قوانینی برای حفاظت از لپ‌ تاپ‌ و گوشی و همه‌ی دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت دربرابر تهدیدهای سایبری تصویب کنند. این تصمیم بعد از انجام چندین حمله‌ی هکری در سال‌های اخیر در سراسر دنیا گرفته شد.

به‌گزارش رویترز، شهریور سال گذشته اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد داد که قانون مقاومت سایبری (Cyber Resilience Act) به تمام محصولاتی اعمال شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به دستگاه دیگر یا به شبکه متصل می‌شوند. این قانون الزامات امنیت سایبری را برای طراحی، توسعه، تولید و فروش محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشخص می‌کند.

تولیدکنندگان باید خطرهای امنیتی محصولات خود را ارزیابی کنند و اظهارنامه‌های مطابقت با استاندارد لازم را ارائه و در طول عمر مفید محصول یا به‌مدت حداقل پنج سال، اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات انجام دهند.

تولیدکنندگان باید درباره‌ی امنیت محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مشتریان و کاربران تجاری خود شفاف‌تر عمل کنند و حوادث سایبری را به مقام‌های ذی‌ربط گزارش دهند. واردکنندگان و توزیع‌کنندگان باید تأیید کنند که محصولات با قوانین اتحادیه‌ی اروپا مطابقت دارند.

خوزه لوئیس اسکریوا، وزیر ارتباطات اسپانیا، در بیانیه‌ای گفت: «دستگاه‌های متصل به اینترنت که در اتحادیه‌ی اروپا فروخته می‌شوند، باید سطح پایه‌ای از امنیت سایبری را داشته باشند تا محافظت از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان در‌برابر تهدیدهای سایبری تضمین شود.»

کمیسیون اروپا گفته است که قوانین امنیت سایبری می‌تواند تا ۲۹۰ میلیارد یورو (۳۱۶ میلیارد دلار) در سال در‌مقایسه‌با هزینه‌های به‌روزرسانی حدود ۲۹ میلیارد یورو برای کسب‌و‌کارها صرفه‌جویی به ارمغان بیاورد.