گوگل سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به روز کرد و به صراحت اعلام کرد که این حق را برای خود محفوظ می دارد که از تمام اطلاعات عمومی موجود در اینترنت برای توسعه مدل های هوش مصنوعی خود استفاده کند. به عبارت دیگر، اگر تا به حال محتوا را به صورت آنلاین منتشر کرده اید، اکنون باید انتظار داشته باشید که آن محتوا را در یکی از چت بات های شرکت مشاهده کنید.

غول فناوری Mountain View در وب سایت خود در مورد سیاست های جدید خود نوشت: اطلاعات استفاده می کند. به عنوان مثال، ما از اطلاعات در دسترس عموم برای پشتیبانی از آموزش استفاده می کنیم گوگل با هوش مصنوعی مدل می کند و ما از ایجاد محصولات و ویژگی‌هایی مانند Google Translate، Bard و قابلیت‌های هوش مصنوعی در فضای ابری استفاده می‌کنیم.”

خوشبختانه گوگل وب سایتی دارد که تاریخچه تغییرات خط مشی شرکت را نشان می دهد. بنابراین می بینیم که تغییر این سیاست ها شامل جایگزینی عبارت “مدل های هوش مصنوعی” با “مدل های زبانی” و اکنون برای ساخت محصولات جدید و توسعه مترجم گوگل، سرد و ابزارهای ابری برای هوش مصنوعی اشاره می کند.

گوگل به صراحت استفاده احتمالی از اطلاعات شما را تایید کرده است

در هر صورت، این اشاره مستقیم به سیاست جمع آوری داده های گوگل کمی غیرعادی است. شرکت‌های فناوری معمولاً اطلاعاتی را که در سرویس‌هایشان قرار می‌دهید جمع‌آوری می‌کنند، اما غول Mountain View ادعا می‌کند که تقریباً تمام داده‌هایی را که در وب عمومی وجود دارد، در اختیار دارد.

کاربران احتمالاً در گذشته می دانستند که ارسال یک محتوا برای عموم به معنای عمومی کردن آن است. اما اکنون سوال این نیست که چه کسانی می توانند محتوا را ببینند، بلکه باید بپرسیم که چگونه از این محتوا استفاده خواهد شد.

با ظهور چت ربات های هوش مصنوعی کپی رایت داغ شده است و معلوم نیست چه اتفاقی برای مالکیت اطلاعات عمومی خواهد افتاد. اگر گوگل تصویر نقاشی های شما را با مدل هوش مصنوعی خود تغذیه کند و از آنها برای ایجاد نقاشی مشابه سبک کار شما استفاده کند، آیا می توانید آن اثر را ادعا کنید؟

لازم به ذکر است که ایلان ماسک اخیراً محدودیتی را برای توییتر اعمال کرده و مدعی شده است که در حال انجام همان داده کاوی از اینترنت است به طوری که تنها با ورود به حساب های کاربری می توان به توییت ها دسترسی پیدا کرد.