معکوس بودن کلی اعضا وضعیتی نسبتا نادر است و از هر ۱۰ هزار نفر، یک نفر دچار آن است و معمولا در مردان بیشتر دیده می‌شود. در برخی افراد فقط قلب و ریه‌ها در سمت اشتباه قرار گرفته‌اند.

آدام تیلور، استاد دانشگاه لنکستر در وب‌سایت کانورسیشن می‌نویسد، بیش از ۱۰۰ ژن در رشد اعضای بدن در مکان طبیعی خود نقش دارند. معکوس بودن اعضای بدن زمانی که هر دو والد نسخه معیوبی از ژن مشابهی را به فرزندان منتقل کنند، بروز می‌کند.

اگر افراد مبتلا به معکوس بودن اعضای بدن سالم باشند، ممکن است هرگز علائمی را تجربه نکنند. گزارش‌هایی دراین‌باره وجود دارد که در مواردی، چنین افرادی بیش از میانگین امید به زندگی عمر کرده‌اند و وضعیت آن‌ها پس از مرگ تشخیص داده شده است. در شرایط بسیار نادر، ممکن است قلب و ریه افراد مبتلا به معکوس بودن اعضای بدن، به جای طبیعی خود یعنی سمت چپ بدن برگردد. تنها وضعیتی که در آن امید به زندگی در شرایط معکوس بودن اعضای بدن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، وجود سایر نقایص قلبی است.

یکی از ساختارهایی که زیاد در جای غیرطبیعی ظاهر می‌شود، دندان است. مواردی وجود دارد که در آن‌ها دندان‌ها در بینی رشد کردند و موجب علائم مختلفی مانند خونریزی بینی و عفونت شدند. همچنین مواردی از رشد دندان‌ها در حفره چشم گزارش شده است که اگر محکم در استخوان گیر کرده باشند، برداشتن آن‌ها دشوار است.

فتق و افتادگی (پرولاپس)

گاهی اوقات بخش‌هایی از بدن به دلیل مشکل ساختاری (و نه رشدی) در مکان نادرستی قرار می‌گیرند. در حالت فتق، اندام‌های شکمی ممکن است در قسمت قفسه سینه یا خارج از حفره طبیعی خود قرار گیرند.

در دیافراگم دهانه‌های طبیعی وجود دارد که به عروق خونی و مری اجازه عبور می‌دهد. دیافراگم همچنین اعضای سینه‌ای را در قفسه سینه و اعضای شکمی را در ناحیه شکم نگه می‌دارد. در برخی شرایط، این دهانه‌ها ممکن است ضعیف شوند یا افزایش فشار (درنتیجه‌ی سرفه، عطسه یا زور زدن) می‌تواند موجب عبور اعضا از آن‌ها شود. در این شرایط کبد، بخش‌هایی از روده کوچک و روده بزرگ ممکن است به قفسه سینه وارد شوند.

حالت رایج‌تر اینکه بخشی از معده از دهانه  محل عبور مری وارد قفسه سینه می‌شود. این نوع فتق که به فتق هیاتال معروف است،‌ بسیار شایع است به‌طوری‌که تا سن ۴۰ سالگی، از هر چهار نفر یک نفر دچار این وضعیت می‌شود. میزان شیوع فتق هیاتال در افراد بالاتر از ۵۰ سال به ۵۵ تا ۶۰ درصد می‌رسد اما بسیاری از آن‌ها هیچ علائمی ندارند. فتق هیاتال بیشتر در زنان و افراد دارای اضافه وزن دیده می‌شود.