اسناد مکالمه فاش شده بین کوالکام و شرکای آن در کره جنوبی نشان می دهد که اسنپدراگون 8 نسل 3 آینده در 2 نوع عرضه خواهد شد، یک نسخه تحت فرآیند 4 نانومتری TSMC و نسخه دیگری با فرآیند 3 نانومتری TSMC تولید می شود.

این خبر از سایت کره جنوبی gamma0burst می آید که مکالمات ایمیل فاش شده بین کوالکام و شرکای گوشی های هوشمندش مانند سامسونگ را به اشتراک گذاشته است. در اسناد فاش شده، کوالکام اعلام کرده که کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 آینده از جدیدترین هسته‌های CPU Cortex X4، Cortex A720 و Cortex A520 ARM برای ساختار CPU چیپست خود استفاده خواهد کرد.

اما نکته جالب اینجاست که کوالکام (در ایمیل‌ها) همچنین به اشتراک گذاشت که چیپ آینده اسنپدراگون 8 نسل 3 (SM8650) در دو نوع در دسترس خواهد بود، یکی بر اساس فرآیند 4 نانومتری N4P تولید می‌شود و نوع دیگری که بر روی 3 نانومتری TSMC ساخته می‌شود. اینکه چرا کوالکام انتظار دارد در سال 2024 دو نوع مختلف از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 را برای پرچمداران اندرویدی بسازد، گیج کننده است، اما اگر تاریخچه نشان دهد، ممکن است پرچمداران اندرویدی 2024 در سال آینده در معرض خطر قرار بگیرند.

برای زمینه، آخرین باری که کوالکام دو پردازنده پرچمدار Snapdragon را با یک ترکیب CPU یکسان عرضه کرد، Snapdragon 8 Gen 1 و Snapdragon 8 + Gen 1 در سال 2022 بود. تفاوت عمده بین هر دو پردازنده؟ فرآیند گره ای که SoC ها بر روی آن ساخته شده اند. اسنپدراگون 8 نسل 1 استاندارد بر اساس فرآیند 4 نانومتری سامسونگ تولید می‌شود که در آن زمان به دلیل گرمای بیش از حد و بهره‌وری ضعیف آن شهرت زیادی به دست آورد.

در همین حال، اسنپدراگون 8+ نسل 1 که بعداً منتشر شد، بر اساس فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید می‌شود، که بهبود بسیار بهتری برای چیپست پرچم‌دار است که تا 30 درصد راندمان انرژی بهتری با دمای پایین‌تر گوشی‌های هوشمند دارد. مشخص نیست که آیا دو نسخه TSMC اسنپدراگون 8 نسل 3 به طور جداگانه به عنوان نسخه های غیر پلاس و پلاس در سال 2024 نامگذاری می شوند یا خیر.

با این حال، دیدن تفاوت عملکرد و تفاوت بهره وری انرژی بین هر دو نسخه از CPU آنها جالب خواهد بود. ساختار ترکیبی یکسان است و تنها تفاوت آن در روند تولید دوباره مانند پردازنده‌های 2022 اسنپدراگون 8 نسل 1 و 8+ نسل 1 است. انتظار می رود پردازنده موبایل کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 ماه آینده در 24 اکتبر طی اجلاس اسنپدراگون 2023 در هاوایی معرفی شود.

پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 دو مدل دارد

در دیگر خبرها اپل قرارداد تامین مودم خود را با کوالکام تمدید کرده است و به صنعت نشان می دهد که مودم داخلی آن هنوز سال ها تا آماده شدن برای تولید فاصله دارد. فعلاً نه اینجاست و نه آنجا. اپل قرار است سری آیفون 15 خود را طی یک رویداد رسانه ای امروز رونمایی کند. همه این گوشی ها طبق برنامه ریزی اولیه با مودم های 5G کوالکام عرضه خواهند شد.

غول فناوری کوپرتینویی تجارت مودم 5G اینتل را به مبلغ 1 میلیارد دلار در سال 2019 خریداری کرد. با این خرید، اپل در مسیری قرار گرفت تا کنترل بخش دیگری از تجارت تلفن همراه خود را در دست بگیرد و وابستگی خود را به تامین کنندگان شخص ثالث کاهش دهد. این معامله قبل از تبدیل شدن تقویم به سال 2020 نهایی شد، اما با نزدیک شدن به پایان سال 2023، هنوز هیچ محصولی برای نمایش عمومی وجود ندارد.

سال گذشته گزارش شد که گرمای بیش از حد نمونه های اولیه پیشرفت برنامه را به میزان قابل توجهی کند کرده است. مینگ چی کو، تحلیلگر اپل حتی پیشنهاد کرد که این ابتکار ممکن است به طور کامل شکست بخورد. کوالکام در اعلام توافق جدید گفت که اکنون سیستم‌های مودم اسنپدراگون 5G را برای گوشی‌های هوشمند اپل که در سال‌های 2024، 2025 و 2026 عرضه می‌شوند، ارائه خواهد کرد.

این بدان معناست که اپل اکنون تا سال 2027 فرصت دارد تمام مشکلات را برطرف کند. اگر تا آن زمان نتوانند یک طراحی مودم موفق داشته باشند که این پروژه هفت سال طول می کشد و شاید بیشتر، پس بهتر است که کل موضوع را به عنوان ضرر نوشته و ادامه دهیم.

منبع

به این پست امتیاز بدید