معمولا در تحلیل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، این پلتفرم ها به عنوان فضایی منفی و مسموم معرفی می شوند و با چنین توجیهاتی، دسترسی آزاد به آن ها سلب می شود و تقریباً تمامی شبکه های اجتماعی پرمخاطب و پرکاربرد در دنیا مسدود می شوند. ایران.

نگاه غالب به فضای مجازی مثبت نیست و به ویژه مسئولان رویکرد بدبینانه ای به اینترنت و بسترهای آنلاین دارند. این در حالی است که رسانه ها و شبکه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت به دلیل ماهیت رسانه، کارکردهایی مانند اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و روشنگری دارند و با ایفای چنین نقش هایی در جامعه تأثیرگذار به نظر می رسند.

این تأثیر می تواند به همان اندازه که می تواند منفی و مخرب باشد مثبت و مفید باشد. انتشار اطلاعات مثبت، افشای اتفاقاتی که در صورت نبود شبکه های اجتماعی برای همیشه مسکوت می ماند و… می تواند تاثیر مثبت این فضا را نشان دهد.

حداقل تاثیر مثبت شبکه های اجتماعی در ماجرای اخاذی در بزرگراه صدر تهران که در 31 فروردین 1403 اتفاق افتاد مسلم بود. انتشار فیلم و تصاویر خشونت در بزرگراه صدر تهران در شبکه های اجتماعی به پلیس اجازه داد. متهمان این اقدام مجرمانه را شناسایی و در تاریخ 5 فروردین 1403 دستگیر کنند.

این تاثیر مثبت حتی مورد توجه پلیس تهران نیز قرار گرفت. رئیس پلیس آگاهی تهران از شهروندی که این فیلم را ضبط و در فضای مجازی منتشر کرده تشکر کرد. رئیس پلیس آگاهی تهران گفت:

از شهروندانی که توانستند تصویر جنایت را به تصویر بکشند سپاسگزاریم زیرا با انتشار آن به همکاران نیروی انتظامی کمک کردند.

علی ولی پور گدرزی، رئیس پلیس آگاهی

البته این شبکه ها و کاربران آنها در بسیاری از رویدادهای جهان چنین نقش هایی را ایفا کرده اند که در برخی موارد کمک کننده بوده است. در بسیاری از مواقع این آگاهی و اطلاع رسانی به مذاق عده ای خوش نیامده و برای فردی که عکس، فیلم گرفته یا موضوع را نوشته و منتشر کرده ناخوشایند می شود.

ثبت و انتشار وقایع، اخبار و اتفاقات صحیح و بدون جعل، موضوع را روشن می کند، اما بسته به اینکه موضوع چیست و دولت ها تا چه اندازه با انتشار آن موافق هستند، واکنش به آن متفاوت خواهد بود.

در برخی موارد ممکن است یک موسسه یا شخص مسئول از مطالب ارسال شده استقبال کند و در برخی موارد ممکن است منجر به پیگرد قانونی ضبط کننده و منتشر کننده محتوا یا حادثه شود.