اهمیت ساخت سازه های پایدار تنها به معنای افزایش مقاومت فیزیکی سازه نیست. اما این موضوع جنبه انسانی هم دارد و به حفظ جان انسان کمک می کند. بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است. اما بتن به تنهایی نمی تواند استحکام ساختمان را تضمین کند و نیاز به تقویت دارد. میلگرد قطعه ای از فولاد است که استحکام کششی ساختمان را تامین می کند و به همین دلیل استفاده از آن اهمیت ویژه ای دارد. با استفاده از آرماتور مناسب برای بتن، می توانید سازه ای مطمئن بسازید تا در درازمدت از کار بیفتد و از جان انسان ها محافظت کند.

آشنایی با یراق آلات و کاربرد آنها

میلگرد یکی از مصالح فولادی است که به صورت لوله های جامد تولید می شود. بتن مقاومت بسیار بالایی دارد و بنابراین می تواند وزن سازه را تحمل کند. ضعف بتن مقاومت کششی پایین آن است و این ضعف با وجود آرماتور جبران می شود. میلگرد بر اساس استاندارد تولید، اندازه و قطر، ظاهر، وزن، جنس و … به دسته های مختلفی تقسیم می شود.

انواع اتصالات بر اساس استانداردهای تولید

همه کشورها مواد فولادی خود را بر اساس استانداردهای خاص تولید می کنند. برخی از استانداردها بین المللی هستند، در حالی که برخی دیگر فقط در کشور استفاده می شوند. استاندارد تولید میلگرد در ایران جنبه داخلی دارد که بر اساس آن میلگردها به چهار دسته اصلی A1، A2، A3 و A4 تقسیم می شوند. این استاندارد به استاندارد INSO3132 معروف است. کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از اولین کارخانه هایی است که اتصالات با استاندارد INSO3132 تولید می کند.

1. آرماتور A1: میلگرد A1 همان میلگرد ساده ای است که از درصد کمی کربن در ساخت آن استفاده می کند. این آرمیچر روی سطح خود هیچ محافظی ندارد و کاملا صاف و یکنواخت است. به این نوع آرمیچر نرم آرمیچر نیز گفته می شود. این قطعه فولادی مقاومت نسبتا خوبی دارد. اما نمی توان از آن برای ساخت سازه های سنگین مانند پل استفاده کرد. کاربرد اصلی میلگرد ساده در ساخت و ساز، کوئنچ و جوشکاری می باشد.

2. آرماتور A2: یکی دیگر از انواع رایج میلگرد در بازار میلگرد A2 است که از نظر سختی در رده نیمه سخت قرار می گیرد. در ساخت این میلگرد درصد کربن بیشتری نسبت به میلگرد معمولی استفاده شده است، بنابراین نسبت به نمونه قبلی شکننده تر و انعطاف پذیرتر است. این آرمیچر روی سطح خود دارای پله های یکنواخت است که از بالا به پایین کشیده شده اند. میلگرد پره دار A2 به میلگرد پره دار مارپیچی نیز معروف است.

3. آرماتور A3: این میلگرد نسبت به دو نمونه قبلی از درجه سختی بالاتری برخوردار بوده و کربن داخل آن بیشتر است. به دلیل مقاومت بالای این آرمیچر در ساخت سازه های صنعتی نیز کاربرد دارد. میلگرد آجدار A3 یا میلگرد آجدار جناغی دارای شیارهای عمیقی در سطح خود می باشد که به چسبندگی بهتر بتن و میلگرد کمک می کند.

4. آرمیچر A4: از نظر سختی، این فیکسچر در کلاس سخت قرار می گیرد و نسبت به سه نمونه قبلی انعطاف کمتری دارد. استحکام آرماتور آجدار A4 بسیار زیاد است و مقاومت کششی سازه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این آرماتور به صورت دنده های پیچیده تولید می شود. از میلگرد A4 در پروژه های ساختمانی نیز استفاده می شود.

انواع یراق آلات بر اساس جنسیت

یکی دیگر از طبقه بندی های کلی برای تشخیص آرمیچر توجه به نوع آن است. با توجه به مواد اولیه مصرفی در میلگرد می توان چند دسته کلی را به شرح زیر پیشنهاد کرد:

5. اتصالات اروپایی: برای ساخت میلگرد اروپایی از منگنز استفاده می شود و به همین دلیل این میلگرد به راحتی خم می شود و انعطاف پذیری بالایی دارد. اگرچه این میلگرد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما نباید فراموش کرد که در شرایط آب و هوایی خاص، مناطق زلزله زده و سازه هایی که نیاز به سازه یکپارچه دارند، قابل استفاده نیست.

6. میلگرد فولاد کربنی: به میلگرد کربنی «میلگرد سیاه» نیز می گویند. این میلگرد متداول ترین نوع میلگرد در ساختمان سازی است و در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نقاط ضعف اصلی این قطعه فولادی مقاومت کم آن در برابر زنگ زدگی است. به همین دلیل بهتر است در مکان هایی با رطوبت بالا استفاده نشود. در غیر این صورت میلگرد مشکی استحکام کششی خوبی دارد و برای ساخت و ساز مناسب است.

7. اتصالات با پوشش اپوکسی: یکی دیگر از رایج ترین انواع میلگرد در ساختمان، میلگرد با روکش اپوکسی است که دیرتر از میلگرد سیاه فرسوده می شود. این اتصالات در واقع همان اتصالات مشکی است که لایه نازکی از پوشش اپوکسی بر روی آن قرار دارد و این پوشش میزان زنگ زدگی را کاهش داده است.

8. اتصالات گالوانیزه: اتصالات گالوانیزه دارای پوشش روی بوده و به همین دلیل نسبت به نمونه های قبلی مقاومت بیشتری دارند. آرماتورهای گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند، دیرتر فرسوده می‌شوند و همچنین استحکام ساختاری بالایی دارند.

انواع اتصالات بسته به سازنده

یکی دیگر از شاخص های سنجش کیفیت میلگرد و همچنین یکی از ویژگی های مهمی که خریداران در هنگام خرید میلگرد به آن توجه می کنند، کارخانه سازنده است. کارخانه های مختلف در ایران یراق آلات با ویژگی های متفاوت تولید می کنند. از بهترین کارخانه های فولادسازی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

9. کارخانه هشترود: کارخانه فولاد هشترود یکی از کارخانه های معروف در زمینه تولید میلگرد می باشد که در سال 1384 در تبریز تاسیس گردیده است.این کارخانه انواع میلگردهای آجدار، توری و کامپوزیت را در سایزهای مختلف تولید می کند. قیمت یراق آلات هشترود را می توانید به صورت لحظه ای مشاهده کرده و در بهترین زمان اقدام به خرید نمایید.

10. کارخانه ذوب آهن اصفهان: این کارخانه در سال 1349 تاسیس شد و امروزه به عنوان یکی از معروف ترین کارخانه های تولید یراق آلات و آهن آلات شناخته می شود. کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید کننده انواع میلگرد از جمله میلگرد 10 دنده A3، میلگرد 14 دنده A3، میلگرد 22 دنده A3 و … می باشد.

11. کارخانه ابهر: شرکت کیان فولاد ابهر در زنجان تاسیس شد و یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می باشد. این کارخانه انواع میلگردهای ساده، آجدار، جناغی و کامپوزیت را در سایزهای مختلف تولید می کند.

12. کارخانه متوسط: فولاد آذربایجان میانه میلگردهایی با مشخصات مختلف مطابق با بهترین کارخانه های فولاد ایران تولید می کند. این کارخانه انواع اتصالات پره دار را در سایزهای مختلف تولید می کند.

13. کارخانه ذوب آهن البرز ایرانیان: این کارخانه که با نام اختصاری “FAICO” شناخته می شود، یکی از بزرگترین مجتمع های فولادی تولید یراق آلات می باشد. این کارخانه در سال 1393 در مازندران تاسیس شد. یراق آلات کارخانه فایکو در ضخامت های 8 تا 32 میلی متر تولید می شود.

کارخانه های دیگری نیز در زمینه تولید میلگرد فعال هستند که از آن جمله می توان به کارخانه ظفر بناب، کارخانه فولاد صبا در زاگرس، کارخانه کرمان، کارخانه ارگ ​​تبریز و فولاد آرین اشاره کرد.

قیمت روز دستگاه

قیمت فیکسچر بسته به ویژگی های مختلف متفاوت است و نمی توان قیمت خاصی برای این محصول ارائه داد. تعیین قیمت میلگرد به عوامل مختلفی از جمله نوع و اندازه، قطر، آجدار بودن یا نبودن و عوامل دیگری مانند عرضه و تقاضا و همچنین نرخ ارز بستگی دارد. شما می توانید قیمت روز آهن و قیمت روز میلگرد را در وب سایت های مختلف پیگیری کنید و در زمان مناسب اقدام به خرید کنید.