این روز ها بحث تهیه دستگاه UPS که مخفف کلمه (uninterruptible power supply) به معنای منبع تغذیه برق بدون وقفه می باشد، بسیار داغ است. بهترین تعریف برای یو پی اس را می توان همان معنای کلمه دانست. بدین معنا که این دستگاه به شما یک برق بدون وقفه می دهد. با نقل یک مثال از شرکت فرصت کیش برایتان این مفهوم را باز می کنیم. فرض کنید در حال تایپ کردن یک مطلب مهم و تخصصی هستید. ناگهان برق شهری قطع می شود. اتفاقی که در شهر های مختلف ایران زیاد پیش می آید. حال شما ساعت ها وقت ارزشمندتان را از دست داده اید. خسارت دوم، نوسان برق ایجاد شده و در نهایت احتمال خرابی دستگاه شما است. این موضوع تنها برای یک شخص عادی می باشد. حال در دیتا سنتر های بزرگ و بانک ها و یا شرکت ها اگر برای حتی یک ثانیه برق قطع شود، دستگاه های بانکی، امکان انتقال وجه و همینطور رفع نیاز کاربران را ندارد. در کنار این موضوع اگر کوچکترین مشکلاتی برای سرور های گران قیمت پیش بیاید، خسارت های چند ده میلیاردی ایجاد می شود. حال می خواهیم به بررسی نحوه عملکرد دستگاه یو پی اس بپردازیم.

نحوه عملکرد دستگاه یو پی اس

این دستگاه از باتری، شارژر، اینورتر و سوئیچ تشکیل شده است. یو پی اس به تجهیزات برقی شما متصل می شود و پس از آن که برق شهری قطع شد، بلافاصله جریان ذخیره شده در باتری خود را در اختیار دستگاه قرار می دهند. پس شما بدون آن که وقفه ای داشته باشید، به برق متصل خواهید بود و هیچ مشکلی در عملکرد دستگاهتان پیش نمی آید. باید بدانید قبل از خرید دستگاه UPS در ساختار دستگاه یو پی اس، شارژر وظیفه دارد برق شهری را به برق DC تبدیل کند و سپس باتری ها را شارژ کند. باتری نیز در زمان قطعی برق جریان مورد نیاز دستگاه ها را بسته به توان خود تامین می کند. حال نقش اینورتر نیز مشخص است. برق ذخیره شده در باتری ها به شکل DC است. اینورتر این برق را به برق شهری تبدیل می کند و در اختیار دستگاه های برقی قرار می دهد.

انواع یو پی اس

یو پی اس در سه مدل آنلاین(Online UPS)، آفلاین(OffLine UPS) و لاین اینتر اکتیو(Line Interactive) می باشد.

یو پی اس آنلاین

سطح بالا ترین عملکرد مربوط به این یو پی اس ها می باشد. با خرید یو پی اس آنلاین شما همزمان می توانید هم جلوی قطعی برق را بگیرید و هم می توانید نوسانات برق را کنترل کنید. بزرگترین مزیت یو پی اس آنلاین این است که باتری ها همیشه متصل هستند و شما حتی برای چند صدم ثانیه هم قطعی برق را تجربه نمی کنید.

یو پی اس آفلاین

در این مدل یو پی اس ها، باتری در صورت قطعی برق شروع به کار خواهند کرد. لذا شما یک قطعی کوتاه را تجربه خواهید کرد. این تاخیر بین یک تا 10 میلی ثانیه خواهد بود. توجه داشته باشید یو پی اس های آفلاین ارزان ترین مدل یو پی اس هستند.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

این مدل منبع تغذیه عملکردی و قیمتی بین یو پی اس آنلاین و آفلاین دارند.

ژنراتور ها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. ژنراتور ها در دو مدل احتراق داخل و توربینی هستند. حال به بررسی نحوه عملکرد هر یک از مدل های ژنراتور خواهیم پرداخت.

ژنراتور های احتراق داخل

این نوع ژنراتور از انرژی مکانیکی حاصل از احتراق سوخت در یک موتور احتراق داخلی استفاده می کند. سوخت مورد استفاده در این ژنراتور ها معمولا بنزین، گازوییل و یا گاز های طبیعی است.

ژنراتور های توربینی

این نوع ژنراتور ها انرژی مکانیکی را از طریق کار کردن توربین هایشان به دست می آورند. توربین های بادی و یا سایر انرژی های تجدید پذیر.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استراتژی‌های مشارکتی برای تقسیم برق اضطراری بین خانوارها می‌تواند 10 تا 40 برابر هزینه کمتری نسبت به استفاده از ژنراتورهای تکی با انرژی گاز داشته باشد.

کاربرد های ژنراتور ها

  • تامین برق اضطراری
  • تامین برق روستا ها
  • تامین برق مناطق صنعتی

معایب ژنراتور ها

  • هزینه بالای سوخت

باتری ها انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. باتری ها از دو الکترود که در یک محلول الکترولیت قرار دارند تشکیل می شود. باتری ها در انواع مختلف وجود دارند که با توجه به نوع الکترولیتشان متفاوت است.

  • باتری اسیدی: رایج ترین نوع باتری که الکترولیت آنها اسیدی است. مواردی چون باتری ماشین و …
  • باتری قلیایی: این نوع باتری ها عمر طولانی دارند و در کاربر هایی استفاده می شوند که نیاز به جریان الکتریکی بالایی است.

مزایای استفاده از باتری ها

  • هزینه اولیه پایین
  • راه اندازی آسان

معایب باتری ها

  • نیاز به شارژ منظم

استابلایزر ها