به‌گزارش منابع آگاه، اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه‌های ساخته شده براساس فرآیند 2 نانومتری جدید TSMC را دریافت می‌کند. ابن منبع می‌گوید اپل اولین مشتری استفاده از این فرآیند است.

انتظار می‌رود TSMC تولید تراشه‌های 2 نانومتری را از نیمه دوم سال 2025 آغاز کند. اصطلاحاتی مانند 3 نانومتری و 2 نانومتری به قوانین معماری و طراحی خاصی اشاره دارد که TSMC برای خانواده ای از تراشه‌ها استفاده می‌کند. کاهش اندازه گره مربوط به اندازه ترانزیستور کوچکتر است. بنابراین ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند روی یک پردازنده قرار بگیرند که منجر به افزایش سرعت و بهینه شدن مصرف انرژی می‌شود.

امسال اپل تراشه‌های 3 نانومتری را برای آیفون‌ها و مک‌های خود به کار گرفت. هر دو تراشه A17 پرو در مدل‌‌های آیفون 15 پرو و تراشه‌های سری M3 درمک با فناوری 3 نانومتری ساخته شده‌اند که نسبت به گره 5 نانومتری قبلی ارتقا یافته است. جهش از فناوری 5 نانومتری به فناوری 3 نانومتری، سرعت قابل توجه 20 درصد سریع‌تر GPU، 10  درصد سرعت CPU سریع‌تر و موتور عصبی 2 برابر سریع‌تر را برای آیفون و پیشرفت‌های مشابه در مک به ارمغان آورد.

تراشه‌های 2 نانومتری TSMC ابتدا در محصولات اپل استفاده می‌شود

شرکت TSMC  در حال ساخت دو کارخانه جدید برای تولید تراشه‌های 2 نانومتری است و در حال کار روی تآیید سومین تراشه نیز است. همچنین TSMC عموماً در مواقعی که نیاز به افزایش ظرفیت تولید برای تأمین سفارش‌های قابل توجه تراشه‌ها دارد، کارخانه‌های جدید راه‌اندازی می‌کند. این شرکت به‌صورت کلی در حال توسعه فناوری 2 نانومتری است.

TSMC  میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه می‌کند و اپل همچنین باید تغییراتی در طراحی تراشه ایجاد کند تا بتواند از فناوری جدید بهره ببرد. گفتنی است اپل مشتری اصلی TSMC بوده و معمولاً اولین شرکتی است که تراشه‌های جدید TSMC را دریافت می‌کند. اپل تراشه‌های 3 نانومتری TSMC را در سال 2023 برای آیفون، آیپد و مک خریداری کرد.