چند روز پیش، در رویداد WWDC 2024، اپل از آغاز همکاری با OpenAI برای آوردن فناوری های این شرکت از جمله ChatGPT به محصولات خود خبر داد. در حالی که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که این همکاری مستلزم پرداخت پول زیادی است، یک گزارش جدید می گوید اپل چیزی به OpenAI پرداخت نمی کند.

بلومبرگ در گزارشی جدید اعلام کرد که OpenAI و اپل در این همکاری به یکدیگر پولی پرداخت نمی کنند. بر اساس این گزارش، اپل معتقد است که این شرکت فناوری OpenAI را در اختیار صدها میلیون کاربر قرار می دهد و بنابراین نباید برای OpenAI هزینه کند. اپل می گوید این دسترسی برابر یا حتی بهتر از هر نوع دسترسی پولی به OpenAI است.

فناوری های OpenAI در محصولات اپل

اپل از ChatGPT و مدل زبان GPT-4o در iOS 18 و iPadOS 18 با سیستم عامل مک Sequoia برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند. برای مثال، سیری با قابلیت‌های ChatGPT می‌تواند فهرستی از ایده‌ها ایجاد کند یا مقالات را خلاصه کند. علاوه بر این، ابزارهای نوشتن اپل می توانند از ChatGPT برای نوشتن متن استفاده کنند.

کاربران برای استفاده از ChatGPT در سیستم عامل های اپل نیازی به پرداخت هزینه یا ورود به حساب خود ندارند، اما می توانند با خرید اشتراک ChatGPT Plus به ویژگی های بیشتری دسترسی داشته باشند.

طبق گزارش بلومبرگ، OpenAI می‌تواند با تشویق کاربران اپل به خرید اشتراک پلاس درآمد کسب کند. از سوی دیگر، اگر کاربران این سرویس را از طریق دستگاه های اپل خریداری کنند، اپل هزینه ای را از آنها دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، کوپرتینویی‌ها احتمالاً در آینده با شرکت‌های هوش مصنوعی قراردادهای تقسیم درآمد امضا خواهند کرد. با این قراردادها، شرکت های هوش مصنوعی که از طریق پلتفرم های اپل درآمد کسب می کنند، باید به سازنده آیفون پول بدهند.

در حالی که اپل هنوز جزئیات برنامه های هوش مصنوعی خود را اعلام نکرده است، باید منتظر باشیم که شاهد سایر مدل های هوش مصنوعی مانند جمینای گوگل باشیم که به iOS منتقل می شوند.