برلوسکونی پس از عملی‌نشدن وعده‌های خود، بار دیگر ایده را در سال ۲۰۰۹ مطرح کرد؛ اما پروژه به‌دلیل کاهش بودجه بار دیگر در سال ۲۰۱۳ لغو شد. به‌تازگی، رؤیای پل تنگه‌ی مسینا توسط رشته‌دولت‌های پوپولیست جناح راست که سکان هدایت ایتالیا را دردست گرفته‌اند، دوباره شعله‌ور شده است.

طرح ساخت پل معلق در یکی از مهم‌ترین گام‌ها با حکمی از سوی کابینه‌ی جورجیا ملونی در ماه مارچ سال ۲۰۲۳ به‌طور رسمی احیا شد. دولت با توصیف این روز به «روز تاریخی برای کل ایتالیا» این‌گونه استدلال کرد که توسعه‌ی زیرساخت‌ها علاوه‌بر ایجاد ده‌ها هزار شغل، فرصت‌های اقتصادی بیشتری را نیز برای جنوبی‌ترین مناطق ایتالیا فراهم می‌آورد. آن‌ها معتقد هستند که می‌توانند این پروژه را تنها در ۱۵ سال و با بودجه‌ای معادل ۱۲٫۹ میلیارد دلار به سرانجام برسانند.

بیشتر بخوانید

درست مثل همیشه، طرح پل معلق ایتالیا بحث‌برانگیز بوده است. احزاب اوپوزیسیون مدعی شده‌اند که طرح تامین مالی این پروژه به‌طور شفاف مشخص نشده است؛ ازسوی دیگر برخی منتقدان نیز نگرانی‌هایی را درمورد دخالت‌های احتمالی مافیا مطرح می‌کنند. کارشناسان محیط‌زیست و برخی از دانشمندان هم با خطرناک‌خواندن این پیشنهاد اعلام کرده‌اند که منطقه‌ی مدنظر یک نقطه‌ی کانونی از فعالیت‌های لرزه‌ای و مستعد زلزله است.

حقیقت این است که هرگز کسی اجازه نمی‌دهد واقعیت و تاریخ مانع یک طرح خوب شوند و دولت مصمم است تا با تمام قوا در این طرح پیش‌روی کند. متیو سالوینی، وزیر زیرساخت ایتالیا به‌تازگی گفته است: «بگذارید حزب چپ از آن عبور کند؛ این پل ساخته شده و به افتخاری برای ایتالیا تبدیل خواهد شد. ما با تمام قوا به‌پیش می‌رویم.»