الون ماسکمدیر عامل تسلا می گوید اولین آزمایش انسانی تراشه کامپیوتر مغز Neuralink احتمالاً قبل از پایان سال 2023 انجام خواهد شد. ماسک هنوز نگفته است که تراشه Neuralink در فاز اول چند نفر یا برای چه مدت آزمایش خواهد شد.

این اولین باری نیست که ایلان ماسک از شروع آزمایشات انسانی Neuralink در سال 2023 صحبت می کند. ماه گذشته اعلام شد که پس از تلاش های بسیار، Neuralink سرانجام تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای انجام اولین کارآزمایی بالینی بر روی انسان دریافت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، Neuralink در اوایل سال جاری یک طرح جدید ثبت نام بیمار را برای اعلام شرایط لازم برای شرکت در آزمایشات بالینی راه اندازی کرد. طبق وب سایت این شرکت، هر فردی 18 سال یا بیشتر که با چهار پلژی، پاراپلژی، نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی در صحبت کردن دست و پنجه نرم می کند، می تواند در طرح جدید ثبت نام کند.

Neuralink در سال 2017 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون بارها تراشه کامپیوتر مغز خود را به عنوان یک دستگاه پزشکی معرفی کرده است. Neuralink سالهاست که روی این تراشه کار می کند و قبلاً این تراشه را روی میمون ها و خوک ها آزمایش کرده است. این تراشه در برخی موارد باعث مرگ حیوانات شده و انتقادات زیادی را متوجه Neuralink کرده است.

Neuralink می گوید سعی دارد از تراشه کامپیوتر مغز خود برای کمک به افراد مبتلا به تتراپلژی برای کنترل رایانه ها و تلفن های همراه از طریق ذهن خود استفاده کند. همچنین هدف این شرکت درمان نابینایی و ناتوانی در حرکت و تکلم در انسان است.

Neuralink علاوه بر تراشه، یک ربات ویژه تولید کرده است که وظیفه کاشت تراشه را در مغز بر عهده دارد. نخ های متصل به تراشه به قدری باریک هستند که دست انسان نمی تواند آنها را کاشت.