شرکت تایر‌سازی Goodyear تایرهای هوشمندی را برای کامیون‌های خودران Gatik تولید کرده است تا عملکرد خودروهای خودکار را ایمن‌تر و پیش‌بینی‌‌پذیرتر و کارآمدتر کند. این دو شرکت در طول سال گذشته در جهت بهینه‌سازی حسگر تایرها همکاری کرده‌اند.

Goodyear و Gatik اکنون در نمایشگاه CES 2024، گسترش این همکاری را اعلام کرد‌ه و گفته‌اند که این اولین نتیجه‌ی موفق به‌کارگیری فناوری تایرهای هوشمند SightLine در رانندگی خودکار وسایل نقلیه‌ی سنگین است.

به‌نقل از فوربز، تجهیز کامیون‌ها به فناوری SightLine، این امکان را به Gatik می‌دهد تا ایمنی و دقت کلی عملیات ناوگان خود را پیشرفت دهد و در‌عین‌حال، زمان تحویل و قابلیت اعتماد را بهبود بخشد. امسال، Gatik قصد دارد که استفاده از تایر هوشمند را به‌بخش زیادی از خودروهای خودران خود در سراسر ایالات متحده و کانادا وارد کند.

کریس هلسل، معاون ارشد عملیات و مدیر فناوری Goodyear می‌گوید: «از‌آنجاکه تایر، تنها نقطه‌ی تماس خودرو با جاده است، می‌تواند نقش مهمی در واکنش نشان‌دادن خودرو ایفا کند. می‌توانیم ازطریق تحلیل داده‌های لحظه‌ای به‌دست‌آمده از تایر، سیستم رانندگی خودکار Gatik را ایمن‌تر و مطمئن‌تر و کارآمدتر کنیم.»

Goodyear و Gatik به این نکته اشاره می‌کنند که ازطریق آزمایش‌های گسترده در شرایط رانندگی دشوار مختلف، داده‌های تایر درباره‌ی شرایط جاده به Gatik کمک کرده است تا خودرو را با اطلاعات دقیق‌تری کنترل کند.

گوتام نارانگ، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Gatik، می‌گوید: «ادغام فناوری SightLine در تایرهای Goodyear با سیستم خودران Gatik، اولین‌بار در این صنعت اتفاق می‌افتد. داده‌های لحظه‌ای گرفته‌شده از تایر، نه‌تنها ایمنی و توانایی پیش‌بینی خودروهای ما را افزایش می‌دهد؛ بلکه سطح بیشتری از کارایی و قابلیت اعتماد و سرعت عمل لجستیک را فراهم می‌کند.»

Gatik روی لجستیک B2B کوتاه‌مدت برای مشتریان ازجمله کروجر، والمارت، لابلو، تایسون فودز و پیتنی بوز تمرکز دارد. در سال ۲۰۲۱، Gatik اولین شرکت جهانی شد که تحویل بدون راننده را برای مسافت‌های متوسط انجام داد. کامیون‌های کانکسی این شرکت در بازارهای تگزاس و آرکانزاس و انتاریو کانادا فعال هستند.

کانوار بهارت سینگ، مدیر پروژه‌ی تایر هوشمند Goodyear، درباره‌ی فناوری SightLine می‌گوید: «ارزیابی شرایط جاده به‌صورت لحظه‌ای امکان می‌دهد که سیستم خودران Gatik همواره سطح چسبندگی جاده را بداند تا اگر نیاز به حرکت ناگهانی برای جلوگیری از برخورد با مانعی وجود داشته باشد، بتواند کنترل دقیق‌تری را اعمال کند. بدون این اطلاعات، واکنش ممکن است کمتر یا بیشتر از حد لازم انجام شود و در‌نتیجه بی‌اعتمادی بیشتر و احتمالاً ریسک بیشتری خواهد داشت.»

Goodyear و Gatik برنامه‌هایی نیز برای به‌کارگیری سیستم پیشرفته‌ و پیش‌بینی‌پذیر نظارت بر شرایط جاده در سیستم خودران Gatik دارند. این ادغام امکان می‌دهد تا Gatik عملیات خود را به‌صورت استراتژیک برنامه‌ریزی کند و مطمئن شود که حرکت مداوم و مطمئن کالاها برای مشتریان Gatik فراهم شود.