الون ماسک صبح امروز، به وقت ایران، در آخرین کنفرانس مالی، تسلا گفت که خودروساز بزرگ آمریکایی در حال مذاکره برای فروش مجوز استفاده از فناوری FSD (یا Full Self-Driving) به یک خودروساز بزرگ دیگر است. ایلان ماسک نام شرکت دیگر را ذکر نکرد، اما گفت که فروش مجوز به FSD همیشه بخشی از برنامه تسلا بوده است.

ایلان ماسک در یک جلسه صبح امروز گفت: «ما سعی نمی کنیم این (=FSD) را برای خودمان نگه داریم. ما بسیار خوشحالیم که این فناوری را به دیگران می فروشیم.”

به گزارش The Verge، این اولین باری نیست که ایلان ماسک در مورد فروش مجوز FSD به دیگر خودروسازان صحبت می کند. تسلا می‌خواهد تا حد امکان برای سایر شرکت‌های خودروساز مفید باشد، او ماه گذشته در توییتر گفت: «تسلا همچنین خوشحال خواهد شد که مجوز Autopilot یا FSD یا سایر فناوری‌ها را صادر کند.

بیشتر سیستم‌های کمک راننده خودروسازان به استفاده از بزرگراه‌ها محدود می‌شوند، اما تسلا به رانندگانش اجازه می‌دهد از FSD در جاده‌های محلی و تابلودار استفاده کنند.

سیستم کمک راننده تسلا شتاب و کاهش سرعت را کنترل می کند و قابلیت چرخش به راست و چپ را دارد. چنین سیستم هایی هنگام چرخش به چپ و راست با مشکل مواجه می شوند، اما FSD تسلا عملکرد خوبی دارد.

FSD همچنین می تواند علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائم راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهد. FSD زمانی فعال می شود که راننده به جاده توجه کند تا در صورت نیاز کنترل خودرو را در دست بگیرد.

سیستم کمک راننده تسلا بارها در خبرها بوده است. برخی منابع می گویند این سیستم از سال 2019 در 736 تصادف خودروی تسلا دخیل بوده است. حوادثی که 17 قربانی بر جای گذاشت.

تسلا به طور موقت FSD را در سال گذشته پس از اینکه آژانس فدرال ارشد آمریکا اعلام کرد سیستم کمک راننده یک “خطر تصادف” است، پس گرفت. مدت کوتاهی پس از رفع مشکلات FSD، سیستم دوباره در دسترس قرار گرفت.

FSD تنها فناوری تسلا نیست که به خودروهای سایر شرکت‌ها راه پیدا کرده است. سال گذشته، خودروساز تحت رهبری ایلان ماسک، سیستم شارژ خودروی خود را در دسترس عموم قرار داد تا شرکت هایی مانند فورد، جنرال موتورز، مرسدس بنز و ولوو بتوانند با شارژرهای تسلا شارژ کنند.