به گزارش رویترز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ممکن است تا ۱۴ تیر ماه، صندوق‌های قابل معامله در بورس یا همان ETF اتر را تایید کند و ظاهراً مذاکرات بین شرکت‌های مدیریت دارایی و تنظیم‌کننده‌ها به مراحل نهایی رسیده است.

هشت شرکت مدیریت دارایی از جمله بلک‌راک، VanEck، فرانکلین تمپلتون و گری‌اسکیل اینوستمنت به دنبال تایید صندوق ETF اتر از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند. این شرکت‌ها پیشتر ETFهای بیت کوین‌ را راه‌اندازی کردند.

مدیران دو شرکت مدیریت دارایی که نامشان فاش نشده است، می‌گویند روند اصلاح اسناد عرضه‌ی اوراق بهادار تا مرحله رفع ایرادات جزئی پیشرفت کرده است. یک وکیل که با یکی از ناشران این اوراق همکاری می‌کند گفته است که کارها «تقریبا به اتمام رسیده» و تاییدیه احتمالا ظرف یک یا دو هفته‌ی آینده صادر خواهد شد.

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، در مصاحبه‌ای با رویترز در اوایل ماه جاری گفت که تاریخ راه‌اندازی تا حدودی بستگی به سرعت پاسخگویی ناشران اوراق به پرسش‌های نهاد نظارتی دارد.

بسیاری از تحلیلگران صندوق‌های قابل معامله در بورس و ارزهای دیجیتال بر این باورند که راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر اتر در بورس، موفقیت کمتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت اما در هر صورت، تصویب ETF اتر می‌تواند قیمت ارزدیجیتال اتر را صعودی کند.

جیمز باترفیل، رئیس تحقیقات در Coinshares می‌گوید: «اتریوم از نظر ارزش بازاری به‌اندازه‌ی بیت‌کوین ندارد و حجم معاملات آن نیز مشابه نیست.»

برایان آرمور، تحلیلگر صندوق‌های قابل معامله در بورس در Morningstar می‌گوید: «با توجه به تفاوت‌های موجود در اندازه‌ی بازار و ماهیت اتر و بیت‌کوین، ورود سرمایه به این صندوق‌های جدید در زمان راه‌اندازی اتر می‌تواند بسیار کم‌رنگ‌تر باشد. در بیت‌کوین، تقاضای انباشته شده‌ای به مدت یک دهه وجود داشت و سرمایه‌گذاران علاقه‌ی شدیدی به خرید داشتند و راه‌اندازی صندوق‌های اتر به این اندازه هیجان‌برانگیز نخواهد بود.»

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پیش‌تر تغییرات قانونی مورد نیاز برای بورس اوراق بهادار نیویورک، نزدک و Cboe را برای لیست کردن و نظارت بر معاملات اتر تایید کرده است و به محض تایید شدن پرونده‌ها توسط کارکنان کمیسیون، معاملات این اوراق می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت آغاز شود.