دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) به عنوان دیده بان داده بریتانیا اعلام کرده است که در حال “بازجویی” از ویژگی جدید Recall AI مایکروسافت است که می تواند صفحه نمایش لپ تاپ کاربران را هر چند ثانیه یکبار اسکن کند. اسکرین شات take این ویژگی ممکن است حریم خصوصی کاربران را نقض کرده و اطلاعات آنها را در معرض خطر قرار دهد.

در زمان اعلام فراخوان، مایکروسافت اعلام کرد که این ویژگی تنها با رایانه‌های شخصی Copilot Plus سازگار است، خط جدیدی از محصولات با تراشه‌های اسنپدراگون X کوالکام که قادر به ذخیره اسکرین شات‌های رمزگذاری‌شده رایانه‌های شخصی کاربران است. به گزارش بی‌بی‌سی، اما ICO با مایکروسافت تماس گرفته است تا درباره ایمنی این محصول که فعالان حریم خصوصی آن را یک «کابوس» بالقوه نامیده‌اند، اطلاعات بیشتری کسب کند.

مایکروسافت می گوید Recall یک “تجربه اختیاری” است و متعهد به محافظت از حریم خصوصی و امنیت کاربر است. بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت این غول فناوری، کاربران می توانند محدودیت هایی را برای عکس هایی که Recall جمع آوری می کند، تعیین کنند. این شرکت می گوید:

“داده‌های مصادره فقط به صورت محلی ذخیره می‌شوند و مایکروسافت یا هرکس دیگری که به دستگاه دسترسی ندارد نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.”

با این حال، یکی از سخنگویان ICO گفت که شرکت‌ها باید قبل از ارائه یک محصول جدید به بازار، «به‌دقت خطرات مربوط به حقوق و آزادی‌های مردم را ارزیابی و کاهش دهند». او می گوید:

“ما در حال پرس و جو از مایکروسافت برای درک شیوه های حفظ حریم خصوصی آنها هستیم.”

فعالان حریم خصوصی از ویژگی فراخوان مایکروسافت انتقاد می کنند

Recall این قابلیت را دارد که تمام فعالیت‌های قبلی کاربر از جمله فایل‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و تاریخچه مرور را جستجو کند. در حالی که رقبا می توانند این کار را انجام دهند، Recall همچنین هر چند ثانیه یک بار از صفحه نمایش عکس می گیرد و آنها را نیز جستجو می کند.

دکتر کریس سریشاک، مشاور هوش مصنوعی و حریم خصوصی، با اشاره به این ویژگی می گوید:

“این ویژگی می تواند یک کابوس حفظ حریم خصوصی باشد. این واقعیت که یک اسکرین شات تنها در حین استفاده از دستگاه گرفته می شود، می تواند تأثیر منفی بر افراد داشته باشد.»