سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در حال بررسی مشارکت مایکروسافت با شرکت هوش مصنوعی فرانسوی Mistral و همچنین سرمایه گذاری آمازون در استارتاپ Anthropic است. رگولاتور از اشخاص ذینفع و اشخاص ثالث دعوت می کند تا در مورد سرمایه گذاری دو غول فناوری در شرکت های کوچک هوش مصنوعی اظهار نظر کنند.

طبق گزارش CNBC، سازمان CMA در واقع دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد همکاری مایکروسافت و آمازون با سازندگان مدل‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی در نظر گرفته است. این سازمان بیشتر بر همکاری مایکروسافت با Mistral و استخدام کارمندان سابق Inflection AI توسط این غول فناوری و همچنین سرمایه گذاری آمازون در Entropic تمرکز خواهد کرد.

تحقیقات نظارتی بریتانیا در مورد مایکروسافت و آمازون

CMA تا 9 می (20 مه) به دنبال نظرات طرف های ذینفع است تا بررسی کند که آیا سرمایه گذاری و همکاری این شرکت ها باید به ادغام آنها منجر شود یا خیر. فراخوان برای اظهار نظر در واقع اولین بخش از فرآیند جمع آوری اطلاعات است که توسط تنظیم کننده بریتانیا قبل از شروع تحقیقات رسمی فاز 1 انجام می شود.

مایکروسافت اخیراً 16 میلیون دلار در Mistral سرمایه گذاری کرده است. این استارت آپ فرانسوی توسط کارمندان سابق متا و گوگل دیپ مایند تاسیس شد. در همین حال، آمازون در شرکت هوش مصنوعی Entropic سرمایه گذاری کرده است. با این حال، آمازون قبلاً گفته بود که سهام اقلیت در Entropic را حفظ خواهد کرد و کرسی در هیئت مدیره نخواهد داشت.

از سوی دیگر، مایکروسافت مخالفت کرد که معامله با Mistral و استخدام آن توسط Inflection یک ادغام است. سخنگوی مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم که شیوه‌های تجاری رایج، مانند استخدام استعدادها یا سرمایه‌گذاری کوچک در یک استارت‌آپ هوش مصنوعی، رقابت را ترویج می‌کند و با ادغام یکسان نیست.»

سخنگوی آمازون همچنین گفت: «برخلاف مشارکت بین دیگر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و شرکت‌های بزرگ فناوری، همکاری ما با آنتروپیک شامل سرمایه‌گذاری محدود است و به آمازون مدیر هیئت‌مدیره یا نقش نظارتی نمی‌دهد و آنتروپیک به اجرای مدل‌های خود بر روی چندین ارائه‌دهنده ابری ادامه خواهد داد. “”