اگر مدتی است که لپ تاپ دارید، ممکن است کنجکاو شوید که چه زمانی تولید شده است. معمولاً می‌توانید با جستجو در اینترنت یا تماس مستقیم با سازنده، متوجه این موضوع شوید.

با این حال، گاهی اوقات اگر لپ تاپ شما قدیمی است، ممکن است با هیچ یک از این گزینه ها شانس نداشته باشید. و به همین دلیل این مقاله را نوشتم! تا چندین روش برای یافتن تاریخ ساخت لپ تاپ در اختیار شما قرار دهد.

تاریخ ساخت لپ تاپ با سیستم عامل ویندوز

اگر از لپ تاپ ویندوزی استفاده می کنید، می توانید با استفاده از مراحل زیر تاریخ ساخت را پیدا کنید:

مرحله 1: دکمه Windows را فشار دهید و اطلاعات سیستم را در کادر جستجو تایپ کنید، سپس دکمه Enter را فشار دهید.

مرحله 2: پس از انجام این کار، یک پنجره خلاصه سیستم ظاهر می شود. به دنبال BIOS DATE/VERSION بگردید و سپس به دنبال تاریخ ساخت بگردید. همچنین می توانید نام سازنده را مشاهده کنید.

راه دیگر برای اطلاع از تاریخ ساخت لپ تاپ این است که ببینید سیستم عامل شما (ویندوز) چه زمانی نصب شده است. (سازنده لپ تاپ معمولاً سیستم عامل را نصب می کند و احتمالاً هنوز نصب اصلی را اجرا می کنید، بنابراین تاریخ نصب نیز تاریخ ساخت شما خواهد بود.) برای یافتن تاریخ نصب سیستم عامل خود باید چه کاری انجام دهید:

مرحله 1: به کادر جستجو در نوار وظیفه بروید و cmd را تایپ کنید. یک خط فرمان باز خواهد شد. systeminfo را در خط فرمان تایپ کنید و Enter را فشار دهید. (بیشتر اوقات، اطلاعات زیادی در مورد رایانه خود مشاهده خواهید کرد، از جمله تاریخ نصب سیستم عامل.)

مرحله 1: تایپ کنید systeminfo|find /i را برای تعیین تاریخ نصب اصلی.

شماره سریال لپ تاپ را بررسی کنید

شما باید شماره سریال لپ تاپ خود را پیدا کنید، در اینجا نحوه یافتن شماره سریال آورده شده است

پایین لپ تاپ خود را بررسی کنید، باید یک برچسب شماره سریال وجود داشته باشد.

باتری را بررسی کنید. برچسب شماره سریال باید مستقیماً زیر باتری قرار گیرد.

پس از پیدا کردن شماره سریال، به وب سایت شرکت بروید.

سازندگان قابلیتی در وب سایت خود دارند که به کاربران اجازه می دهد شماره سریال لپ تاپ خود را وارد کرده و اطلاعات خاصی را بازیابی کنند.

روش بایوس برای پیدا کردن شماره سریال

اگر هیچ یک از روش های بالا شماره سریال لپ تاپ شما را نشان نمی دهد، به جای آن این روش را امتحان کنید که شامل استفاده از بایوس است. BIOS چیست؟ خوب، بایوس یک سیستم عامل (نوعی نرم افزار) است که انتقال داده بین نرم افزار و سخت افزار را مدیریت می کند. در طول فرآیند تولید لپ تاپ/کامپیوتر مونتاژ می شود. بنابراین تاریخ مونتاژ آن یا همان تاریخ ساخت است یا نزدیک به تاریخ ساخت. از صفحه BIOS می توانید نام محصول، شماره سریال و تاریخ ساخت را دریافت کنید، فقط مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: لپ تاپ خود را خاموش کنید.

مرحله 2: دکمه پاور را فشار دهید، سپس ESC/F2 را فشار دهید. این شما را به منوی BIOS می برد.

مرحله 3: Device Details را از منو انتخاب کنید یا F1 را فشار دهید. سپس باید اطلاعات ذکر شده در بالا، از جمله تاریخ تولید را مشاهده کنید.

مادربرد را چک کنید

یافتن تاریخ تولید لپ‌تاپ‌های ویندوزی می‌تواند یک چالش باشد زیرا اکثر رایانه‌ها قابل ارتقا هستند: تقریباً تمام مشخصات آنها را می‌توان به راحتی تغییر داد. با این حال، سخت افزار می تواند برای یافتن تاریخ ساخت لپ تاپ شما مفیدتر باشد، به خصوص اگر می دانید که سخت افزار ارتقا یا تغییر نکرده است. بنابراین کاری که ما در اینجا انجام می دهیم این است که چیپست لپ تاپ شما را شناسایی کنیم. این باید تاریخ تولید را به شما بدهد. این چیزی است که شما انجام می دهید:

مرحله 1: شماره سریال لپ تاپ شما باید روی برچسبی که به مادربرد آن متصل شده است پیدا شود. بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که لپ تاپ را باز کنید و مادربرد را پیدا کنید.

مرحله 2: بخش بعدی ساده تر است: فقط شماره سریال را در هر موتور جستجو وارد کنید. جستجو باید جزئیات مختلفی را در مورد لپ تاپ شما، از جمله تاریخ تولید آن، ارائه دهد.

تاریخ ساخت مک بوک

همه لپ تاپ های مک لوکس، ظریف و منحصر به فرد هستند. آنها ویژگی های شگفت انگیزی را ارائه می دهند، از جمله به شما کمک می کنند تاریخ تولید مک بوک خود را پیدا کنید. اگر مک بوک دارید، می توانید این اطلاعات را در ” درباره این مک “در اینجا پیدا کنید چگونه:

مرحله 1: تمام برنامه های در حال اجرا را ببندید. > منوی Finder را نشان دهید.

مرحله 2: نماد اپل را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید. سپس ” درباره این مک ” انتخاب کنید.

مرحله 3: روی Mac OS X دوبار کلیک کنید. شماره سریال در اینجا نمایش داده می شود. برای دریافت اطلاعات در مورد لپ تاپ خود، از جمله تاریخ ساخت، می توانید از شماره سریال موجود در وب سایت اپل استفاده کنید.

در برخی از مدل های سیستم عامل مک، پنجره About This Mac مدل محصول را در کنار سال ساخت لپ تاپ شما نمایش می دهد. شماره سریال را نیز باید در اینجا در پایین صفحه پیدا کنید. اگر می خواهید جزئیات بیشتری در مورد تاریخ (ماه و روز) بدانید، این مراحل را دنبال کنید:

مرحله 1: شماره سریال را در پوشه ابزار جستجوی پروفایلر پیدا کنید.

مرحله 2: روی System Profiler کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ گزینه Hardware را انتخاب کنید.

مرحله 3: شماره سریال لپ تاپ باید در سمت راست ظاهر شود (مورد دوم را بررسی کنید).

مرحله 4: پس از دریافت شماره سریال، می توانید آن را در یک وب سایت شخص ثالث وارد کنید. این به شما تاریخ عرضه، ماه و سال مدل لپ تاپ شما را نشان می دهد. (توجه: این تاریخ دقیق نیست، اما تقریبی است.)

با این حال، قبل از انجام هر یک از این کارها، لپ تاپ خود را وارونه (یا کنار آن) کنید و سعی کنید تاریخ تولیدی را که باید در پایین لپ تاپ شما حک شده باشد، پیدا کنید.

نتیجه

خوب، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شاید فکر کنید پیدا کردن تاریخ ساخت لپ تاپ کار آسانی است. به اندازه کافی عجیب، همیشه اینطور نیست. به هر حال، اکنون می دانید که چگونه تاریخ تولید لپ تاپ را تعیین کنید، بنابراین اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید یا نیاز به اطلاعات گارانتی دارید، پیدا کردن آن کم و بیش آسان خواهد بود.