در آگوست 2010، چین عجیب ترین ترافیک جهان را تجربه کرد که بیش از 100 کیلومتر طول داشت و به مدت 12 روز ادامه داشت. دلیل این تردد کامیون های حامل زغال سنگ به پکن است.

در آخرین روزهای آگوست 2010 و در امتداد بزرگراه پکن – تبت، جاده ای که ابتدای راه خروج از پکن محسوب می شود، تعداد زیادی از چینی ها در ترافیک عجیبی گرفتار شدند که تا به حال دیده نشده بود، ترافیک. حدود 100 مایل دورتر بود. 12 روز طول کشید تا این ترافیک روان شود، زیرا هر خودرو فقط 3 کیلومتر در روز می توانست طی کند. البته این حرکت در بهترین و آرام ترین نقطه جاده امکان پذیر بود. در برخی جاها رانندگان نتوانستند حتی نیمی از این مسافت را طی کنند.

بسیاری از مسافران قبل از اینکه بتوانند از آن خارج شوند، 3 یا 4 روز در این ترافیک گیر کرده بودند. آنها فقط یک بار در طول روز غذا می خوردند و در ماشین خود می خوابیدند.

دلیل اصلی این تردد ربطی به حجم زیاد خودروها در این مسیر ندارد، بلکه تنها به دلیل تعداد زیاد کامیون هایی است که از این جاده برای حمل مصالح ساختمانی و همچنین زغال سنگ استفاده می کنند. این کامیون ها که حدود 1000 دستگاه بودند، مواد و زغال سنگ را از مغولستان به چین می آوردند.

این ترافیک سنگین فقط به درد بازرگانانی می خورد که غذاهای آماده مانند رشته، آب معدنی، ساندویچ و تنقلات را با قیمت بسیار بالا به مردم می فروختند. آنها حتی آب را با لیوان می فروختند تا بتوانند چندین برابر هزینه اصلی یک بطری درآمد کسب کنند. همچنین قیمت هر پاکت سیگار 5 برابر قیمتی بود که در مغازه ها فروخته می شد. بسیاری از رانندگان مدتی را که در این ترافیک وحشتناک گیر کرده بودند، صرف بازی و صحبت کردند، در حالی که سارقان بیکار نبودند و از نبود رانندگان برای سرقت کیف پول و اشیای قیمتی آنها استفاده می کردند.

مقامات رسمی برای جلوگیری از این فاجعه و جنون جاده ای 400 پلیس را به منطقه اعزام کرده اند.