تصور کنید که بتوانید با گوشی هوشمند خود ببینید چه چیزی در یک جعبه وجود دارد. اگرچه چنین احتمالی کمی دور از ذهن است، اما محققان در حال توسعه تراشه‌ای هستند که به گوشی‌های هوشمند توانایی اسکن سطوح جامد را شبیه به اشعه ایکس می‌دهد. البته اشعه ایکس برای انسان مضر است. بنابراین به جای اشعه ایکس، محققان از سیگنال هایی در محدوده 200 گیگاهرتز تا 400 گیگاهرتز استفاده می کنند.

به گزارش سی بی اس نیوز، محققان دانشگاه تگزاس در دالاس در پروژه 15 ساله خود برای توسعه این تراشه پیشرفت کرده اند. آزمایش‌های محققان نشان داده است که سیگنال‌های این فناوری می‌توانند از گرد و غبار، مه غلیظ و ذرات هوا عبور کنند که نور نمی‌تواند از آن‌ها نفوذ کند. همچنین در آزمایشی دیگر، محققان با این فناوری توانستند پشت صفحه مقوایی را ببینند.

البته محققان می گویند چندین سال طول می کشد تا این فناوری به گوشی های هوشمند راه پیدا کند.

فناوری اشعه ایکس در گوشی های هوشمند

در حال حاضر یکی از مشکلات این فناوری این است که با توجه به تعداد پیکسل های این گونه تصاویر، پردازش یک اسکن کامل ساعت ها طول می کشد، اما محققان می گویند با به دست آوردن بودجه مناسب، این فناوری می تواند در آینده تصاویر فوری تولید کند. و البته تا چند سال دیگر قابل استفاده در گوشی های هوشمند خواهد بود.

در نهایت، گوشی های هوشمند با این تراشه ها می توانند داخل پاکت ها و بسته ها را ببینند. به عنوان مثال، پزشکان می توانند از چنین تلفن هایی برای بررسی سطح هیدراتاسیون (مایعات موجود در بدن) بیماران استفاده کنند.

حال برای استفاده از این فناوری، سوژه باید کمتر از یک اینچ با گوشی فاصله داشته باشد. البته این مزیت او محسوب می شود; زیرا برای حفظ حریم خصوصی دیگران، گوشی باید به اندازه کافی نزدیک سوژه قرار گیرد، در غیر این صورت می توان از این فناوری سوء استفاده کرد.