سرانجام پس از انتشار بسیاری از جزئیات و شایعات غیر رسمی، کوالکام به طور رسمی از تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرد. تراشه ای که به طور خاص برای لپ تاپ ها طراحی شده است و ما انتظار حضور گسترده آن در اولترابوک های مبتنی بر ویندوز را داریم.

مشخصات تراشه Qualcomm Snapdragon X Plus

مایکروسافت و کوالکام چندین سال است که با یکدیگر همکاری می کنند تا پاسخی مناسب و پایدار به تراشه های سری M اپل ارائه دهند تا گزینه ای قدرتمند و کم مصرف برای دستگاه های ویندوزی ایجاد کنند. اسنپدراگون ایکس پلاس آخرین نتیجه این همکاری است و مانند برادر قدرتمندتر خود یعنی اسنپدراگون ایکس الیت، از هسته های جدید Orion با نوید مصرف انرژی کمتر و قدرت بیشتر استفاده می کند.

تعداد هسته های Orion در اسنپدراگون ایکس پلاس 10 عدد اعلام شده است که حداکثر فرکانس کاری آنها به 3.4 گیگاهرتز می رسد. در حالی که نسخه الیت از همان 12 هسته استفاده می کند. تراشه جدید کوالکام با 42 مگابایت حافظه نهان می تواند تا 64 گیگابایت رم LPDDR5x را پشتیبانی کند و حداکثر پهنای باند 135 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. از دیگر ویژگی های آن می توان به پردازنده عصبی 45 TOPS Hexagon و موتور گرافیکی 3.8 ترافلاپس Adreno اشاره کرد. برای مقایسه باید گفت که تراشه Elite همین سری دارای حداکثر فرکانس کاری 3.8 گیگاهرتز و قدرت پردازش گرافیکی 4.6 ترافلاپس است. اما میزان حافظه پشتیبانی شده و ماژول پردازش عصبی در هر دو مدل یکسان است.

کوالکام ادعا می کند که عملکرد تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس تا 37 درصد بهتر از رقبای اصلی خود خواهد بود و تا 54 درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. استفاده از یک ماژول پردازش عصبی قدرتمند این امکان را فراهم کرد که کارهایی مانند کد نویسی با استفاده از ابزار Codegen در ویژوال استودیو یا ساخت موسیقی با ابزار Riffusion در برنامه Audacity به راحتی در لپ تاپ های مجهز به تراشه مذکور انجام شود. کوالکام همچنین در جریان ارائه تراشه جدید خود، نمایشی از قرار دادن خودکار زیرنویس ها در برنامه OBS و ترجمه همزمان 100 زبان زنده در سراسر جهان را نشان داد.

تراشه جدید کوالکام بر اساس فرآیند تولید 4 نانومتری توسعه یافته است و می تواند تا 3 نمایشگر خارجی با وضوح 4K و نرخ رفرش تصویر 60 هرتز با قابلیت HDR را پشتیبانی کند. وای فای نسخه 7 و بلوتوث نسخه 5.4 از جمله فناوری های ارتباطی در نظر گرفته شده برای آن است. حداکثر وضوح پشتیبانی شده توسط دوربین 64 مگاپیکسل به صورت تکی یا 32 مگاپیکسل با آرایه لنز دوگانه همراه با فیلمبرداری 4K است. مودم X65 5G کوالکام همچنین می تواند از طریق سیم کارت به شبکه متصل شود. انتظار می رود در اواسط سال جاری شاهد عرضه اولین سری دستگاه های مجهز به اسنپدراگون ایکس پلاس و الیت از سوی سازندگان معروف لپ تاپ ویندوزی باشیم.