سامسونگ قصد دارد تراشه نسل بعدی خود را با لیتوگرافی 3 نانومتری عرضه کند. این فناوری از ترانزیستورهای GAA استفاده می کند، اما یک مشکل مهم در ساخت این تراشه ها وجود دارد. این غول کره جنوبی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی Synopsys برای طراحی آنها استفاده کرد.

وب سایت رسمی سیناپسیس به طور رسمی همکاری خود را با سامسونگ اعلام کرد. در بیانیه آمده است که مجموعه نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی Synopsys برای ساده‌سازی کل فرآیند طراحی SoC استفاده شده است. از برنامه ریزی معماری گرفته تا اجرای کالبدی و غیره. به این ترتیب، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی سیناپسیس قادر به انجام وظایف دشواری بودند که معمولاً به مهندسان انسانی محول می‌شدند.

چگونه Synapsis با سامسونگ برای توسعه اولین تراشه 3 نانومتری همکاری کرد

جعبه ابزار Synopsys به نام Synopsys.ai از سه ماژول هوش مصنوعی تشکیل شده است: DSO.ai برای طراحی تراشه، VSO.ai برای تأیید عملکرد و TSO.ai برای آزمایش سیلیکون. این ماژول‌های هوش مصنوعی با پردازش مجموعه داده‌های عظیم از طریق مدل‌های یادگیری عمیق، فرآیند توسعه تراشه‌های زمان‌بر را به‌طور خودکار و تسریع کرده‌اند.

برای پردازنده موبایل سامسونگ، هوش مصنوعی کار را به دست گرفته است. Synopsys ادعا می کند که نرم افزار Fusion Compiler بسیاری از وظایف را به تنهایی و بدون دخالت مهندسان سامسونگ انجام می دهد.

به لطف تکنیک‌های بهینه‌شده با هوش مصنوعی مانند جداسازی طراحی، کلاک چند منبع و نقشه‌برداری کابل، تراشه 3 نانومتری سامسونگ به افزایش 300 مگاهرتز در اوج فرکانس‌های پردازش و کاهش 10 درصدی در مصرف انرژی پویا دست می‌یابد. این پیشرفت برای یک تراشه سیلیکونی طراحی شده توسط هوش مصنوعی چشمگیر است.

هیچ یک از این دو شرکت جزئیاتی در مورد فناوری 3 نانومتری خاصی که این تراشه موبایل با معماری هوش مصنوعی از آن استفاده خواهد کرد، فاش نکرده است. با این حال، گمانه زنی ها حاکی از آن است که این تراشه احتمالاً به جای فرآیند SF3E از گره پیشرفته تر نسل دوم SF3 سامسونگ استفاده می کند.