مدت کوتاهی پس از اینکه کوالکام رسماً از اسنپدراگون ایکس الیت رونمایی کرد، این شرکت مدعی شد که آخرین سیلیکون مبتنی بر آرم آن‌ها، در پردازش‌های چندهسته‌ای تا 21 درصد سریع‌تر از M3 اپل است. حالا در بنچمارک گیک‌بنچ 6 مشخص شده که وقتی صحبت از عملکرد چندهسته‌ای به‌میان می‌آید، کوالکام در ادعای خود درست عمل کرده، اما در مورد عدد دقیق آن کمی اغراق کرده است. در عملکرد تک‌هسته‌ای نیز این تراشه از رقیب اصلی خود، یعنی M3 اپل عقب‌تر است.

به گزارش Wccftech، تراشه پرچمدار کوالکام در عملکرد چندهسته‌ای تنها 16 درصد سریع‌تر از M3 است، درحالی‌که تعداد هسته‌های بیشتری نسبت به تراشه اپل دارد. اخیراً گلکسی بوک 4 اج سامسونگ با اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارک Geekbench 6 دیده شده است. این نوت‌بوک ویندوزی با صفحه نمایش 14 اینچی و سخت‌افزار فوق‌العاده، احتمالاً قیمت بالایی خواهد داشت.

مقایسه عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت با M3 اپل

با توجه به بنچمارک‌های گرفته‌شده از این لپ‌تاپ، تراشه پرچمدار کوالکام در آزمون‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، آمار و ارقام قابل احترامی ارائه می‌کند. در وظایف چندهسته‌ای، Geekbench 6 نشان می‌دهد که اسنپدراگون ایکس الیت در واقع 16 درصد سریعتر از M3 است، ولی این تراشه در عملیات‌های تک‌هسته‌ای از چیپست اپل عملکرد پایین‌تری دارد.

بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید که اسنپدراگون ایکس الیت قبلاً در دو محدوده توان 23 وات و 80 وات آزمایش شده بود. بنابراین شاید در این تست هم امتیاز چندهسته‌ای را درحالی کسب کرده که به دستگاه فشار و دمای زیادی وارد کرده است.

بررسی عملکرد تراشه اسنپدراگون ایکس الیت و M3 اپل، در لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک 4 اج و مک‌بوک ایر جدید به‌ثبت رسیده است. البته سیستم خنک‌کننده مک‌بوک جدید اپل از طراحی خنک‌کننده بدون فن استفاده می‌کند که توان تراشه M3 را محدود می‌کند. احتمالاً به همین دلیل است که در عملکرد چندهسته‌ای، عملکردی ضعیف‌تر از رقیب خود دارد.

Geekbench 6 معیار مطلوبی برای اندازه‌گیری عملکرد طولانی‌مدت و پایدار نیست. در این نرم‌افزار عملکردهای تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای چیپست‌ها تنها برای چند ثانیه دوام می‌آورند. در برخی موارد، اجرای این برنامه ممکن است نتایج واضحی ارائه نکند، اما حداقل اطلاعاتی در مورد قابلیت‌های یک چیپست به ما می‌دهد؛ خواه یک فناوری بدون فن یا خنک‌کننده فعال روی چیپست وجود داشته باشد یا خیر.